Громадська організація «Зелений лист»

На підтримку чиновників стільки ж, скільки на тероборону: як влада Одеській області дбає про безпеку

У воєнний час на органи місцевого самоврядування (ОМС) покладено багато обов’язків в питаннях безпеки, у тому числі забезпечення батальйонів тероборони. Як справляються із цим ОМС Одеської області? Ми проаналізували їх дії з точки зору використання бюджетів.

                           Війна все спише?

По території Одеської області не проходила лінія зіткнення ЗСУ з окупаційними військами росії, тому її можна вважати тиловою. Але при цьому з ОМС ніхто не знімав покладених на них обов’язків. Серед них виділимо наступні:

1. Формування та оснащення — в межах компетенції — органів територіальної оборони.

2. Прийом тимчасових переселенців.

3. Допомога населенню під час війни.

4. Отримання і розподіл гуманітарних вантажів.

Раніше ми вже писали, що Одеська міська рада, яку очолює Труханов, почала допомагати територіальній обороні лише на 12-й день війни, після нашої публікації «Війна в Україні: недбалість керівництва міста чи одеська міськрада допомагає ворогу?». Наступного дня виконавчий комітет Одеси таки затвердив зміни до бюджету, передбачив на фінансування територіальної оборони 100 млн. грн. Докладніше про це — у статті «Після одинадцяти днів відсутності дій Труханов нарешті виділив гроші на тероборону. А чи відчувають це волонтери?». За березень вже витрачена чверть цих грошей — майже 26 мільйонів гривень.

А що по області та по місцевих громадах?

Завдяки державному веб-порталу бюджету для громадян https://openbudget.gov.ua/ ми дізнались про фінансування тероборони за рахунок місцевих бюджетів станом на кінець березня 2022 року.

З обласного бюджету профінансовано видатків на тероборону на суму 8 381 420 гривень. Але видатки проводяться не структурними підрозділами, а з передачею коштів одержувачу — Одеському обласному комунальному підприємству «Служба експлуатації цілісного майнового комплексу-адміністративного будинку №2». Чому кошти на тероборону проводяться через непрофільне комунальне підприємство? Сподіваємось, у процесі подальшого моніторингу використання бюджетних коштів на потреби оборони області ми зможемо знайти відповідь на це питання.

Всього ми знайшли сім платежів, всі — на закупку палива. Це   1   2   3   4   5   6   7   на загальну суму 6 327 100 гривень.

Це багато чи мало? Дивлячись із чим порівнювати. З початком війни з обласного бюджету Одеської області проводиться додаткове фінансування районних державних адміністрацій під виглядом програми підтримки місцевих органів виконавчої влади: у березні — на суму 7 760 721 грн., у квітні — на суму 7 462 178 грн., разом — 15 222 899 грн.  Тобто в березні обласна влада витратила на додаткове фінансування райадміністрацій стільки ж, скільки на територіальну оборону (це без врахування видатків за рахунок резервного фонду бюджету, які йдуть на усі несподівані витрати).

Ось як ця підтримка розподілилася по районам:

Назва районної державної адміністраціїсума підтримки у березнісума підтримки у квітніРазом за 2 місяці
Березівська793 668878 8801 672 548
Білгород-Дністровська960 8001 063 9572 024 757
Болградська1 342 0001 445 9002 787 900
Ізмаїльська973 5511 054 0042 027 555
Одеська1 670 377804 4982 474 875
Подільська1 268 7461 382 6662 651 412
Роздільнянська751 579832 2731 583 852
Разом підтримка7 760 7217 462 17815 222 899

Взагалі-то місцеві державні адміністрації фінансуються з державного бюджету. Тому це саме додаткова підтримка. На що вона витрачається? Про це можна тільки здогадуватись. Може, таким чином обласна влада заохочує районних чиновників за те, що вони добре виконують свої обов’язки щодо зміцнення обороноздатності довірених ним територій районів? Але, якщо дивитись по видатках з бюджетів громад, це зовсім не так.

З 91 громади фінансування заходів з територіальної оборони передбачено лише по 51 громаді, а реальні видатки проводилися лише по 37 громадах. Додатково по 16 громадах проводилися видатки за рахунок резервного фонду (з них в 1 громаді нема видатків на тероборону), але не можна стверджувати, що всі ці кошти йшли на територіальну оборону та допомогу ЗСУ, бо це видатки на усі інші заходи з резервного фонду. Також по 20 бюджетах є видатки у вигляді передачі коштів до Державного бюджету, але теж не можна стверджувати, що ці кошти пішли до ЗСУ, бо по цьому коду йдуть усі видатки з місцевих бюджетів до державного бюджету.

При цьому навіть сьогодні деякі ОМС продовжують витрачати кошти на власну рекламу. Що це — банальний «дерібан» коштів чи їм дійсно треба картинка про те, які вони «гарні», — сказати важко. Докладніше про це у статті «Під час війни ряд громад області замовляють за бюджетні кошти послуги з висвітлення їхньої діяльності у ЗМІ».

Яка ситуація по інших великих містах Одеської області, крім м. Одеса?

Ізмаїльська міська громада витратила:

73 479,89 на поточний ремонт приміщення для тероборони.

229 124,76 на спеціальне взуття.

Більше на потреби територіальної оборони коштів не виділяли, хоча гроші в бюджеті є. Ось показники залишків бюджету: на 01.01.2022  — 16 711 140,18 грн., на 01.04.2022 — 22 362 574,00. Тобто, за перший квартал залишки збільшились на 5 651 433,82 грн.

Подільська міська громада витратила всього  68  928,60 гривень.

Хоча на 01.01.2022 в бюджеті залишалось 18 167 140,41 грн., на початок другого кварталу — 28 834 958,51 грн., збільшення – на 10 667 818,10 грн.

Чорноморська міська громада витратила більше всіх — 804 860,62 грн. Кошти направлені на харчування, медикаменти, паливо, запчастини для техніки. Але й залишки бюджету в неї немаленькі: на 01.01.2022 — 137 584 302,74 грн., на 01.04.2022 — 162 379 901,41 грн., збільшення залишків – на  24 795 598,67 грн.

Ще більші залишки бюджету в Южненській міській громаді: на 01.01.2022 — 154 888 248,32 грн., на 01.04.2022 — 199 081 714,22 грн., збільшення залишків – на  44 193 465,90 грн. Але порівняно з цими сумами на тероборону витрачено мізер: 243 721,14 на продукти харчування, 14 080,00 та 37 430,00 – на паливно-мастильні матеріали.

Це все відбувається на фоні інформаційної самоізоляції як ООВА, так і місцевих громад. «Зелений лист» озвучував інформаційне самозакриття ООВА та м. Одеса у статті «Під час війни обласна й міська влада приховує інформацію на своїх сайтах», але це лише верхівка айсбергу. Так, при спробі зайти на сайт Чорноморської міської громади http://cmr.gov.ua/ або Южненської міської громади http://yuzhny.gov.ua/  автоматично здійснюється перехід на сайт ООВА. А деякі громади і до війни не намагалися на офіційних сайтах викладати інформацію. Наприклад, про Дивізійську громаду ми писали ще у 2021 році.  Дехто просто дозволяє собі маніпулювати з документами на офіційних сайтах. Наприклад, таке було помічено у Білгород-Дністровській районній раді.

При цьому вся діяльність місцевих органів влади відбувається на фоні значного послаблення контролю з боку держави та спрощення механізмів прийняття рішень при виконанні місцевих бюджетів. Наприклад, Постановою КМУ від 11 березня 2022 р. № 252 «Деякі питання формування та виконання місцевих бюджетів у період воєнного стану» значно спрощено механізм формування та витрачання місцевих бюджетів. І у воєнний час це правильно.

Але одночасно з цим це надає можливість нечесним на руку чиновникам неймовірно збагачуватися під лозунгом «війна все спише». Особливо коли поруч з офіційним гуманітарними вантажами йдуть волонтерські гуманітарні вантажі.

Розподіл гуманітарної допомоги — то окрема велика тема. На превеликий жаль, тут є багато проблем.

Варто лише згадати про постыйны зміни керівників гуманітарного штабу в Одеській обласній військовій адміністрації, постійні намагання старих «апаратчиків» в ООВА зробити все по-своєму.

Доходить до великих несподіванок. Так, наприклад, після того, як заступника голови Одеської ОДА Олега Муратова не було призначено керівником гуманітарного штабу, а замість нього було призначено Олексія Чорного, з’явилася інформація про те, що хочуть змінити роботу самого гуманітарного штабу. При цьому таку інформацію можна знайти лише у соціальних мережах, наприклад, у фейсбуці, а не на офіційному сайті ООВА. І невідомо, хто і яку схему хоче запустити. Чи то хоче зробити Муратов, якого свого часу не призначили керівником гуманітарного штабу, чи його колега по партії регіонів, теж екс-регіоналка Зінченко, яка разом з Муратовим була у першому списку еліти партії регіонів часів Януковича, чи хтось інший.

Але громадський контроль дій органів місцевого самоврядування  ускладнений. Постановою КМУ від 5 листопада 2008 р. № 976 «Про затвердження Порядку сприяння проведенню громадської експертизи діяльності органів виконавчої влади» передбачено проведення громадської експертизи виключно діяльності органів виконавчої влади (для області це ОДА).

Тож на сьогоднішній день порядок аналізу дій місцевої влади повністю відсутній.

Вирішити цю проблему можуть представники волонтерського руху Одеської області.

Волонтерам треба зібратись та виробити спільне рішення стосовно:

1. Обміну наявною публічною інформацією щодо розподілу ресурсів громад та гуманітарних потоків;

2. Публічного звіту керівників кожної громади щодо їх дій під час воєнного стану.

Взагалі, аналізуючи дії керівництва органів місцевого самоврядування (ОМС) в Україні, можна помітити, що усі вони чітко розподілилися на три групи.

Перша – це люди, які є дійсно лідерами і працюють на користь України та її жителів, використовуючи ресурси, що були їм довірені громадами. Такі керівники змогли згуртувати біля себе місцевих мешканців і для прийому вимушених переселенців, і для підготовки сил територіальної оборони, і для протистояння окупантам на тимчасово окупованих територіях.

Друга група протилежна першій. Це ті, хто прямо працює на окупантів. Сюди відносяться і депутати, які «взяли у руки владу» після приходу загарбників,  і мери міст, які прямо здавали міста окупантам, або ті, які встигли домовитися, і це зафіксовала СБУ. У цю є групу додаємо депутатів відверто проросійських партій, які після заборони їх партій стали маскуватись — формувати інші депутатські групи, партії та інше.

Але є і велика третя група. Це ті місцеві громади, які нібито щось роблять, навіть виділяють зі своїх місцевих бюджетів кошти на потреби, які пов’язані із безпекою. Але чи в достатньому об’ємі вони це роблять? Чи може роблять це на «відчепись» або реагують «на керівні пенделі з гори» і більше думають не про свій вклад в перемогу над рашизмом, а про свій карман, з трудом виділяючи бюджетні кошти, які б самі з задоволенням «попиляли»?

До якої з трьох груп відноситься влада в Одесі та Одеської області? Від відповіді це питання залежить як рівень безпеки нашого регіону, так й його повоєнний розвиток. Якщо з’ясується, що органи місцевого самоврядування дбали не так про свої громади, як про власний добробут, то ми побачимо після війни довоєнний, якщо не гірший рівень корупції. А це означає, що на ідеї трансформації нашої держави у цивілізоване суспільство можна буде поставити жирний хрест.

Поділитись на:

Поделиться в facebook
Facebook
Поделиться в twitter
Twitter

Оставить ответ

 Одеська обласна організація «Зелений лист»