Верховна Рада України схвалила у цілому проєкт закону про ратифікацію Поправки та Другої поправки до Конвенції про оцінку впливу на навколишнє середовище у транскордонному контексті Еспо.
Прийняття проєкту сприятиме підвищенню міжнародного іміджу України, залученню до виконання міжнародних природоохоронних проєктів у регіоні, подальшому розвитку добросусідських відносин між Україною та Європейською економічною комісією ООН.
Що таке Конвенція Еспо
Конвенція ЕСПО — міжнародна угода, ініційована Європейською економічною комісією ООН, яка набула чинності 1997 року. Конвенція була підписана у місті Еспо (Фінляндія) у 1991 році. Україна ратифікувала її в 1999 році.
Згідно з документом, процедура оцінки впливу на довкілля потенційно небезпечних проєктів має проводитися не лише всередині держави, а й у суміжних країнах, які можуть бути порушені впливом цих об’єктів.
Конвенція Еспо застосовується залежно від можливого впливу запланованого проєкту. Вплив означає будь-які наслідки запланованої діяльності для навколишнього середовища, включаючи здоров’я людини. Якщо говорити конкретніше, то вплив повинен бути транскордонним, шкідливим, значним, можливим.
На сьогодні Конвенція Еспо накладає зобов’язання на 44 сторони (43 країни та Європейський Союз).
Що саме ратифікувала Верховна Рада
Український парламент ратифікував дві поправки до Конвенції Еспо – Поправку та Другу поправку.
Метою Поправки є надання можливості державам-членам ООН, розташованим за межами ЄЕК ООН, ставати учасниками Конвенції про оцінку впливу на навколишнє середовище у транскордонному контексті.
Друга Поправка спрямована на вдосконалення процедури оцінки впливу на довкілля у транскордонному контексті, розширення переліку видів діяльності, на які поширюється Конвенція, і запровадження моніторингу та регулярної звітності про її виконання.
Зокрема, Друга поправка конкретизує перелік видів діяльності, що можуть мати вплив на навколишнє середовище у транскордонному контексті:
– будівництво автомагістралей, швидкісних доріг, ліній для залізничного руху на великі відстані, а також аеропортів з базовою довжиною злітно-посадкової смуги 2100 метрів або більше;
– будівництво нових автомобільних доріг, що мають чотири й більше смуг руху, або реконструкція та/або розширення існуючих доріг, що мають дві або менше, з метою створення чотирьох або більше смуг за умови, що така нова дорога, або реконструйована та / або розширена ділянка дороги становитиме 10 км або більше безперервної протяжності;
– торгові порти, а також внутрішні водні шляхи та порти для внутрішніх водних перевезень, що можуть приймати судна тоннажністю понад 1350 метричних тонн.
Які транскордонні конфлікти це допоможе попередити
Одним зі значних транскордонних конфліктів стало порушення національного законодавства та міжнародних зобов’язань України у сферах охорони довкілля та участі громадські під час будівництва каналу “Дунай – Чорне море” через гирло Бистре. У 2004 році уряд Румунії подав офіційну скаргу до Комітету з застосування Еспо щодо недотримання Україною вимог Конвенції під час проєктування та будівництва каналу. У 2006 р. Комісія надала рішення: даний проєкт буде мати значний негативний транскордонний вплив на навколишнє середовище.
У 2011 р. на уряд України було накладено попередження Комітету з впровадження Конвенції Еспо про грубе порушення міжнародних норм щодо впливу на навколишнє середовище в транскордонному контексті.
Наприкінці червня 2022 року під час онлайн зустрічі Міністр захисту довкілля та природних ресурсів України Руслан Стрілець провів онлайн зустріч із Міністром захисту навколишнього середовища, вод та лісів Румунії Барна Танчос. Сторони зазначили, що одним з найважливіших завдань, яке сьогодні стоїть перед країнами, є підготовка та підписання двосторонньої Угоди про імплементацію Конвенції ЕСПО. Тож вже найближчим часом розпочнуться спільні двосторонні технічні консультації між відповідними українськими та румунськими фахівцями.
Про те, як громадськість може висловити зауваження чи заперечення щодо запланованої діяльності уряду, який дозволяє таку діяльність, як і куди слід подавати скаргу, можна дізнатися з посібника для громадян та НУО.