Громадська організація «Зелений лист»

Дамба Хаджибейського лиману потребує термінового укріплення

Стан дамби Хаджибейського лиману обговорили під час позачергового засідання Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій. Засідання відбулося під головуванням Міністра розвитку громад та територій України Олексія Чернишова за дорученням Прем’єр-міністра України Дениса Шмигаля. У засіданні взяли участь представники Одеської облдержадміністрації, Одеської міської ради, ДСНС, Міндовкілля, Мінфіну, Служби автомобільних доріг тощо.

«Дамба Хаджибейського лиману — стратегічно важлива споруда для безпеки Одеської області, яка експлуатується близько 100 років. Наразі дамба потребує укріплення для попередження будь-яких негативних наслідків. Тому керівництво міста та області мають підготуватися та провести ремонтні роботи якнайшвидше», — зазначив Міністр Олексій Чернишов.

За результатами засідання Держкомісії з питань ТЕБ та НС Одеській облдержадміністрації разом з Укравтодором, Міністерством інфраструктури та Одеською міською радою доручено провести технічне обстеження дамби та визначити її технічний стан. Після цього — виконати необхідний комплекс робіт з ремонту й укріплення гідротехнічної споруди.

Джерело

Довідково:

Офіціна позиція стосовно дамби висловлена на сайті Одеської державної адміністрації:

Хаджибейську дамбу протяжнiстю 3,5 – 3,8 км було споруджено майже 90 рокiв тому для захисту територій Суворовського та Приморського районів Одеси від затоплення водами Хаджибейського лиману. Земельний насип дамби споруджувався в 1940-х роках без будь-якого проєкту шляхом відсипання ґрунту, піску, каменів та інших матеріалів на непідготовлену основу. «Дамбу» кілька разів реконструювали (нарощували), самопливний канал залишався поза увагою, внаслідок чого вiн став непридатним для експлуатації. У зв’язку з цим у 1969 році було побудовано насосну станцію (КНС-25), а також напірний колектор D 1400 мм для викачування води з лиману. Проте останніми роками використання цiєї КНС стало економічно невигідним, зокрема, у зв’язку iз значними витратами на електропостачання.

На сьогодні не визначено будiвельно-технiчного, юридичного та експлуатацiйного статусу зазначеного об’єкту, включаючи кадастровi характеристики щодо земельної дiлянки, в зонi якої розташована дана споруда, також принциповим є аварiйний стан «дамби». Наслiдки потенцiального прориву зазначеного «гiдротехнiчного об’єкту» через сезоннi повенi, раптовi «залповi зливи» та регулярний багаторiчний цикл iнтенсивного обмерзання та відтавання будiвельних конструкцiй можуть призвести до затоплення території міста площею понад 23,0 кв км (майже 50-ти промислових підприємств), що виведе з ладу системи енергозабезпечення, водопостачання та водовідведення Суворовського району Одеси та центральної частини міста з населенням більше 500 тис. осіб. При цьому «дамба Хаджибейського лиману» є основою дiлянки автомобiльної міжнародного значення М-28, що проходить територією новоствореного Одеського району, зокрема, через Нові Біляри та смт Чорноморське.

У зв’язку з аварiйною загрозою у 2016 – 2017 роках Одеською мiською радою на основi вiдповiдної проєктно-кошторисної документації щодо проведення першочергових заходів iз запобігання руйнування зазначеного об’єкту, виконано ремонт тіла «дамби» на найбільш зношених її ділянках протяжністю 900 п.м., що стало першим етапом проведення невідкладних протиаварiйних заходів. Додатково за допомогою професiйних водолазiв було обстежено пiдводну частину об’єкту на площi 6 тис. кв м. Проте, як неодноразово визначалося профiльними спецiалiстами-науковцями, ефективне вирiшення зазначеної проблемної ситуацiї можливо лише через оперативне проведення комплексного технiчного обстеження усього об’єкту з негайним застосуванням вiдповiдних будiвельно-технiчних заходiв.

Поділитись на:

Поделиться в facebook
Facebook
Поделиться в twitter
Twitter

Оставить ответ

 Одеська обласна організація «Зелений лист»