Громадська організація «Зелений лист»

Що приховує в собі бюджет Одеси за 2023 рік

Громадянам Одеси не варто очікувати на публічний фінансовий звіт, навіть як на подарунок від міської влади під ялинку. Зелений лист підготував для вас дайджест сумнівних фінансових рішень міської влади в 2023 році. Бюджетні показники це вельми нудна інформація, однак, їхній аналіз у динаміці дасть нам змогу об’єктивно оцінити ефективність і пріоритети міської влади.
Звісно ж, ми звертатимемо увагу і на те, якою мірою були виконані обіцянки Труханова щодо допомоги людям, які постраждали від рашистських обстрілів, або щодо виділення коштів на ЗСУ. Отже, поїхали.

Дія перша – допомога людям, які постраждали від рашистських обстрілів

Резервний фонд бюджету є зручним інструментом для погашення непередбачуваних видатків, які не мають постійного характеру і не можуть бути враховані в проєкті бюджету. Здавалося б, зручнішого механізму для відновлення критичної інфраструктури, соціальних об’єктів або житла громадян під час війни не придумаєш… В Одесі резервний фонд становив 1 мільярд грн, однак, у 2023 році йго було зменшено до 0 гривень із спрямуванням коштів на інші видатки. Надання адресної матеріальної допомоги громадянам, житло яких постраждало нібито має здійснюватися за іншим механізмом – через місцеві райадміністрації. Ключове слово тут “нібито”. Як завжди, наміри, викладені в міській цільовій програмі наданнясоціальних послуг та інших видів допомоги вразливим верствам населенняміста Одеси на 2021-2023 роки виявилися не підкріплені коштами. Судіть самі.

Спочатку одеська міська рада ніяк не могла визначитися скільки коштів надавати районним адміністраціям на вищевказані видатки. Метушня таких думок чітко відображена у бюджетних рішеннях міста. Так, за кодом видатків 3242 планові призначення постійно змінювалися. Враховуючи те, що додатки до рішення про бюджет міста викладаються у режимі «з урахуванням змін», додатково прорахуємо, скільки коштів надходило чи забиралося при кожній зміні.

Одеса 2023 року тричі зазнала масованих ракетних обстрілів: у ніч на 14 червня; у ніч на 23 липня і вранці 29 грудня. Можна подивитися, скільки люди чекали, поки міська влада виділить кошти на допомогу їм на допомогу. Порядок надання допомоги було затверджено тільки після першого масштабного обстрілу 14 червня. Таке враження, що в умовах війни, влада міста і не припускала, що місто може зазнати обстрілів. Кожен може перевірити вказані цифри, аналізуючи рішення Одеської міської ради «Про бюджет Одеської міської територіальної громади на 2023 рік» та зміни, які в нього вносилися (треба дивитися посилання на зміни у тексті першого рішення), та паспорти бюджетних програм Київської, Хаджибейської, Приморської (треба завантажити архів 27.11.2023) та Пересипської районних адміністрацій з урахуванням змін. Підсумовуючи, можна зробити наступні висновки: маючи 1 мільярд резервного фонду, міська влада не тримала ці кошти для фінансування непередбачуваних видатків, а зменшила резервний фонд до 0, витративши «вивільнені» таким чином кошти на інші, «вкрай необхідні» потреби. А коли після атак міста рашистськими окупантами мешканці міста потребували реальної допомоги від міської влади, то влада, вже не маючи коштів у резервному фонді, не поспішала надавати допомогу постраждалим. 15.11.2023 року зменшуються бюджетні призначення районним адміністраціям міста на допомогу без зміни відповідної міської цільової програми. Завдяки фортуні та блискучій роботі ППО в Одесі донедавна не було масштабних «прильотів». Але на сьогодні невідомо, коли отримують допомогу люди, які постраждали від обстрілів вночі та вранці 29 грудня 2023 року.

Дія друга – розрахунок по кредитам. Але яка ціна

На сьогодні місто вже повністю розрахувалося за кредитами, які бралися у комерційних установ. Але дуже цікаво простежити динаміку виділення коштів на погашення «тіла кредиту», і відсотків за користування кредитними коштами. Ці показники відображаються у різних частинах бюджету. Погашення «тіла кредиту» відображається у джерелах фінансування бюджету, а видатки на погашення відсотків відображається у видатковій частині бюджету за кодом видатків 8600 «Обслуговування місцевого боргу». Коли ми звели ці показники в одну таблицю, то побачили повну відсутність стратегії планування цих важливих видатків.

Ухвалення першочергового рішення передбачало лише погашення відсотків у сумі 327,1 мільйон гривень. Про погашення “тіла кредиту” на той момент ніхто й не думав. Але вже рішенням № 1104 передбачається погашення 296,25 мільйонів гривень “тіла кредиту”. При цьому видатки на сплату відсотків залишаються незмінними.
Наступна сесія, рішенням 1130 ще збільшує видатки на погашення «тіла кредиту» на суму 270 мільйонів гривень. Сума видатків на сплату відсотків знову таки залишається незмінною. Наступного разу, рішенням №1287, змінили суму як «тіла кредиту», так і видатки на сплату відсотків за користування кредитом. При цьому, дивлячись на цифри, не покидає відчуття, що частина суми, яка планувалася на сплату відсотків , просто перенесли на статтю по погашенню «тіла кредиту». Мова йдеться про 132,809 мільйонів гривень. Наступного разу, рішенням 1461 знову зменшують видатки на сплату відсотків на суму 110 мільйонів. Рішенням 1606, знову збільшують видатки на погашення «тіла кредиту» на 293,6 мільйонів гривень. При цьому сума видатків на сплату відсотків не змінюється. Наступною позачерговою сесією, рішенням 1617 вже зменшується на 4,172 мільйони гривень видатки на сплату відсотків.

Підсумовуючи, можна зробити наступні висновки: у владних кабінетах Одеської міської ради ніхто толком не розумів – чи зможе бюджет Одеси у 2023 році остаточно розрахуватися за кредитом. Тому кошти виділялися, скоріш за все, за принципом – якщо є вільні кошти, то направляємо їх на погашення кредиту. Але такий підхід до управління бюджетом міста, коли не можна завчасно спланувати навіть погашення кредиту, має ознаки втрати керованості бюджетом міста.

Дія третя – а що з фінансуванням територіальної оборони

На сьогодні фінансування територіальної оборони є одним з найпріоритетніших напрямків видатків місцевих бюджетів. Але у керівництві міста все ніяк не можуть визначитися – який головний розпорядник скільки фінансує. Зведемо планові призначення у таблицю в розрізі головних розпорядників бюджетних коштів бюджету.

По виконавчому комітету ОМР пропонувалося, в основному, матеріальне забезпечення підрозділів Сил територіальної оборони збройних Сил України. Але як можна побачити з таблиці, рішенням №1287 вказані видатки були скасовані. По Департаменту освіти та науки спочатку нічого не пропонувалося. Але рішенням №1104 передбачалося, що вони забезпечать харчування підрозділів Сил територіальної оборони збройних Сил України та добровольчих формувань на території громади міста Одеси на суму майже 3,6 мільйонів гривень. Але у подальшому передумали і цю суму зменшили в шість разів!!! Департамент охорони здоров’я отримав бюджетні призначення на заходи щодо забезпечення сил територіальної оборони “Південь” медичними загальновійськовими індивідуальними аптечками та іншими медичними засобами на загальну суму майже 12 мільйонів гривень. У подальшому загальна сума бюджетних призначень не змінювалася. Департамент міського господарства спочатку отримав 1,2 мільйони гривень на погашення кредиторської заборгованості за попередній рік. Рішенням №1104 сума на погашення кредиторської заборгованості збільшилася до майже 1,6 мільйонів гривень та ще 5 мільйонів гривень надано на ремонт автомобільної техніки військових частин. Рішенням №1287 на ремонт автомобільної техніки військових частин вже направлено 15 мільйонів гривень. По Управлінню капітального будівництва спочатку передбачалося проведення капітального ремонту по 8 об’єктах на загальну суму 23,7 мільйони гривень. Рішенням №1130 збільшуються бюджетні призначення Управлінню до 56,2 мільйони гривень, за які планується капітально відремонтувати 1 об’єкт за 37,2 мільйони гривень та провести реконструкцію та реставрацію ще одного об’єкта на суму 19 мільйонів гривень. Рішенням №1287 бюджетні призначення збільшуються ще на 65 мільйонів гривень – до 121,2. За ці кошти планується 1 об’єкт капітально відремонтувати,  по 2 об’єктах – провести реконструкцію та реставрацію на загальну суму 59 мільйонів гривень і ще по одному об’єкту провести поточний ремонт на 25 мільйонів гривень. Рішенням №1461 бюджетні призначення збільшуються ще на 30 мільйонів гривень – до 151,2. За ці кошти планують: капітально відремонтувати 2 об’єкти за 37,2 мільйони гривень зі часткою завершених об’єктів на кінець 2023 року у 50%, реконструювати 4 об’єкти на загальну суму 89 мільйонів, при чому частка готовності не вказана та по одному об’єкту провести поточний ремонт на 25 мільйонів гривень. Рішенням №1617 зменшуються бюджетні призначення на 23,3 мільйони гривень – до 127,8. За ці кошти планується: капітально відремонтувати вже 3 будинки, загальні витрати у 2023 році не змінилися і склали 37,2 мільйони гривень, лише частка готовності змінилася на 33%, реконструювати 4 об’єкти за 65,7 мільйонів гривень з невказаною часткою готовності та поточно відремонтувати 1 об’єкт за 25 мільйонів гривень.

Департамент муніципальної безпеки спочатку року отримав майже 30 мільйонів гривень на матеріально-технічне забезпечення добровольчих формувань міста Одеси. Рішенням №1130 додано 108,5 мільйонів гривень на придбання обладнання та предметів довгострокового користування. Рішенням №1450 додано ще 150 мільйонів гривень. При цьому усі майже 288,5 мільйонів направлено на матеріально-технічне забезпечення добровольчих формувань міста Одеси.  Рішенням №1461 збільшено видатки на матеріально-технічне забезпечення добровольчих формувань міста Одеси на 27 мільйонів гривень – до майже 315,5. Але вказана сума виявила завеликою для фінансування заходів та роботи з територіальної оборони міста і рішенням №1617 вказані видатки зменшуються одразу на майже третину, на 103,4 мільйони гривень – до 212,1 мільйона гривень. Управління розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів спочатку року отримало 39,8 мільйонів гривень для здійснення закупівлі для організації матеріально-технічного, медичного та продовольчого забезпечення підрозділів Сил територіальної оборони Збройних Сил України. Але рішенням №1287 ця сума була зменшення на 38 мільйонів гривень – до 1,8 мільйона гривень.

Проблемою є і те, що ці плани виконуються дуже повільно. Завдяки державному порталу openbudget.gov.ua, можна подивитися виконання вказаних планів за часом.

Як можна побачити – йде значне невиконання планів по майже усім позиціям. Також зазначимо, що зміни, які внесені рішенням №1617 від 29.11.2023 р. ще не відображені у планових показниках на державному порталі. Також можна казати про передачу бюджетних призначень від розпорядників до одержувачів бюджетних коштів. Це відображається по КЕКВ 2610 та 3210. Але там з виконанням все гаразд, що теж наводить на погані думки. Підсумовуючи, можна зробити простий висновок – влада погано розуміє, навіщо треба підрозділи територіальної оборони і які там стандарти оснащення. Тому і такі метання з планами по фінансуванню та великі проблеми з виконанням планів, крім передачі коштів від розпорядників до одержувачів бюджетних коштів.

Висновки

Як можна побачити з наведеного аналізу деяких показників видатків бюджету міста Одеси, влада міста не має чіткого бачення розвитку міста, та плану захисту звичайних одеситів. Оці всі хаотичні намагання «зробити хоча б щось», які відображаються у бюджетних показниках, свідчать про те, що влада міста вже не монолітна та кожна з її частин контролює процеси лише частково.

Поділитись на:

Facebook
Twitter

Напишіть відгук

 Одеська обласна організація «Зелений лист»