Пунктом І Основних засад (стратегії) державної екологічної політики України на період до 2030 року, затвердженого Законом України від 28 лютого 2019 року № 2697-VIII планувалося, у тому числі, що «за результатами виконання місцевих планів дій передбачається посилити значення органів місцевого самоврядування у процесі реалізації державної екологічної політики, визначити напрями її вдосконалення з урахуванням регіональної специфіки…».
Але органи місцевого самоврядування, щонайменше в Одеській області, отримавши фінансову самостійність при запровадженні децентралізації, часто ігнорують вказівки центральної влади. Це ж відноситься й до екологічної політики, на жаль.
Для того, щоб у цьому переконатися, не треба бути присутнім на сесії ані обласної ради, ані в кожній з 91 громади регіону. Достатньо подивитися на цифри фінансування або відсутності фінансування взагалі природоохоронних заходів по Одеській області за 2021 рік. Вказані цифри можна знайти як у звітах про виконання місцевих бюджетів, так і на Державному веб-порталі бюджету для громадян за електронною адресою https://openbudget.gov.ua/.
Ми провели аналіз на підставі витягів ДКСУ про виконання місцевих бюджетів за січень-грудень 2021 року.
Деталі – на сайті ГО «Зелений лист».
Загальні показники
Всього заплановано в дохідній частині місцевих бюджетів Одеської області 20 млн. грн. екологічного податку та 4,2 млн. грн. грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності.
При цьому загальна сума видатків по ТПКВКМБ 8300 «Охорона навколишнього природного середовища» склала 70,2 млн. грн. Таке збільшення відбулося завдяки направленню на фінансування заходів з охорони навколишнього природного середовища 11,6 млн. грн. коштів загального фонду місцевих бюджетів області та 41,7 млн. грн. коштів спеціального фонду місцевих бюджетів області. Серед коштів спеціального фонду скоріш за все є як залишки минулих років по фондах охорони навколишнього природного середовища, кошти бюджету розвитку місцевих бюджетів, кошти інших фондів для стимулювання і фінансування заходів щодо охорони навколишнього природного середовища. В рамках нашого аналізу не передбачається конкретний аналіз структури додаткових коштів.
З невідомих причин по деяких бюджетах сума видатків спеціального фонду менше, ніж запланована сума доходів. Тобто ці кошти або не витрачаються взагалі, або витрачаються за іншими кодами програмної класифікації видатків, що є сумнівним з оглядом на статтю 8 Бюджетного кодексу України.
Всього виконано за 2021 рік видатків у сумі 43,4 млн. грн, що складає в середньому по області 61,8% від запланованого. Відхилення від затвердженого, або інакше кажучи неосвоєні кошти, складають 26,8 млн. грн. Але по різних бюджетах відсоток виконання різний.
Для наочності усі показники зведені у велику таблицю, з якою кожен може ознайомитись за посиланням.
Розшифровка показників таблиці
Під номером 1 йде код бюджету. Саме знаючи код бюджету своєї громади, дуже зручно працювати з державним веб-порталом бюджету для громадян.
Під номером 2 йде назва бюджету відповідно до довідника місцевих бюджетів.
Під номерами 3-5 надана інформація про затверджені в доходній частині по кожному із місцевих бюджетів області планові призначення по екологічному податку та грошових стягненнях, які, відповідно до статті 47 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», є обов’язковою складовою кожного з фондів охорони навколишнього природного середовища. Звернемо увагу на те, що у місцевих бюджетах ці кошти обліковують по спеціальному фонду.
Кошти місцевих фондів охорони навколишнього природного середовища можна використовувати тільки для фінансового забезпечення природоохоронних заходів. Відповідно до Програмної класифікації видатків та кредитування місцевого бюджету, для цього введено спеціальний зведений код 8300 «Охорона навколишнього природного середовища», якій включає в себе відповідні підкоди. В нашій таблиці ці показники знаходяться у стовпчиках 6-8.
На охорону навколишнього природного середовища можуть витрачати й інші кошти місцевих бюджетів. Додаткові кошти, які були передбачені у бюджетах, окремо показали у стовпчику 9.
Але по трьох бюджетах видаткова частина спеціального фонду менша, ніж доходна частина. Або ці кошти взагалі не планувалося витрачати, або з якоїсь невідомої причини витрачали за іншими кодами програмної класифікації. В рамках нашого аналізу на це важко відповісти. Тут все залежить виключно від трактування кожним місцевим фінансовим органом Програмної класифікації видатків та кредитування місцевого бюджету. Вказані бюджети і незрозуміло куди зникли суми показані у стовпчику 10.
Стовпчики 11-13 відображають виконання показників за 2021 рік.
Стовпчик 14 показує величину невиконання планових призначень видаткової частини у гривнях, а відсоток виконання планових призначень зазначено у стовпчику 15.
Аналіз показників
Бюджети ми аналізували за низкою критеріїв.
Група 1 (світло-зелений колір у зведеній таблиці). Група складається з 26 бюджетів. До цієї групи віднесені ті бюджети, у яких видаткова частина дорівнюється дохідній частині і не проведено жодної копійки видатків.
Група 2 (зелений колір). Група складається з 11 бюджетів. До цієї групи віднесені ті бюджети, у яких на видатки додали додаткові кошти, але не проведено жодної копійки видатків.
Навіщо додавали додаткові кошти й не витрачати – незрозуміло.
Таким чином, по 26+11=37 бюджетах, що складає 40% всіх місцевих бюджетів Одеської області, по яких проводиться аналіз, на природоохоронні заходи у 2021 році взагалі не витратили жодної копійки.
Група 3 (помаранчевий колір). Група складається з 8 бюджетів. До цієї групи віднесені ті бюджети, по яких на заходи щодо охорони навколишнього природного середовища надавалися додаткові бюджетні кошти, але при цьому невиконання тотожне або перевищує суму додаткових коштів.
Постає просте питання: а навіщо додаткові кошти направлялися на вказаний напрям видатків?
Група 4 (жовтий колір). Група складається з 21 бюджету. До цієї групи віднесені ті бюджети, у яких відсоток виконання видаткової частини менше середнього по області, якій дорівнює 61,8%. Тут саме перше питання, яке повинно виникнути, – наскільки ефективно для досягнення кінцевого результату були витрачені кошти?
Група 5 (синій колір). Група складається з 3 бюджетів. До цієї групи віднесені ті бюджети, у яких видаткова частина дорівнюється дохідній частині і не проведено жодної копійки видатків.
Група 6 (колір відсутній). Група складається з 23 бюджетів. До цієї групи віднесені ті бюджети, які щонайменше формально виконували заплановані завдання щодо охорони навколишнього природного середовища. Але кількість таких бюджетів складає 25% від загальної кількості бюджетів.
Для наочності представимо ці групи бюджетів у вигляді діаграми.
Для зручності опрацювання показників таблиці додатково встановили автофільтр, за допомогою якого кожен зможе виставити потрібну для себе групу.
Висновок
Короткий аналіз фінансування природоохоронних заходів з місцевих бюджетів Одеської області у 2021 році показав, що 40% бюджетів взагалі і не думали проводити будь-які видатки задля фінансування природоохоронних заходів на своїй території. Начебто в них усе гаразд. Ще до 35% бюджетів є певні питання, в основному, по ефективності витрачання коштів задля досягнення поставлених цілей. І лише до 25% бюджетів попередній аналіз не викликає питань.
Чи можна при таких показниках «на місцях» без сміху слухати розповіді керівників центральних органів влади про «екологічно орієнтовний підхід» та подібне, від чого керівники в Одеській області просто відмахуються.
Наступного разу проведемо детальний аналіз видатків на природоохоронні заходи по обласному бюджету Одеської області.
1 comment so far
ЛисОпубліковано6:30 pm - Лют 17, 2022
Оторвать голову хочется . Совсем без мозгов от жадности.