Зелений лист

Форуми з працевлаштування, черги за допомогою та “формальні поради”: як працює допомога в Одесі під час війни 

З 24 лютого в Україні почалося нове життя, до якого, мабуть, ніхто не був готовий. Повномасштабна війна внесла корективи у всі сфери життя. Спочатку ми спостерігали повний колапс у галузі соціальних та адміністративних послуг.

Сьогодні ми бачимо часткову адаптацію влади до нових реалій. Проте, на жаль, багато проблемних ділянок і зараз закривають волонтери. ГО «Зелений лист» продовжує моніторинг соціальних та адміністративних послуг в Одесі.

Частково реанімований депутатський портал та дистанційні сесії

В Одеській міській та обласній раді ще діє досить багато обмежень у роботі. В міськраді в закритому форматі працює виконком, який приймає більшість рішень. В області – ще гірше. Друге дистанційне засідання сесії облради пройшло в закритому режимі. Громадськість дізнавалась про рішення з постів депутатів у соцмережах, хоча жодного стратегічного питання, яке б стосувалася, наприклад, тероборони в порядку денному не було. Проєкти рішень не були опубліковані, хоча рішення з’явилися на сайті ради пізніше – 9 червня.

Сесія міської ради на відміну від обласної транслювалась. Крім того, були опубліковані всі проєкти рішень. Проте в депутатів були зауваження з приводу законності проведення змішаної форми голосування (частково дистанційної).

Важливо, попри те, що засідання сесії було відкритим та доступним онлайн, як у області, так і в місті, засідання постійних комісій відбувається без анонсування та онлайн-трансляцій, навіть якщо у порядку денному немає питань, пов’язаних з теробороною, обороноздатності тощо.

Треба зауважити, що на жодній сесії не підіймались питання соціального захисту чи розробки нових змін до програм допомоги в умовах війни. Фактично сесії проводили з технічних питань, щоб виконати норму ст. 46 ЗУ «Про місцеве самоврядування», а саме сесію ради скликають по мірі необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності – не рідше ніж один раз на місяць. Земельні питання сесія не розглядала жодного разу, що також порушує права громадян.

Послуги влади – тільки офлайн

У більшості – окрім послуг, які законодавчо закріплені через портал «Дія», – в міській владі не має практично ніяких механізмів подачі документів, отримання зразків  документів та професійних консультацій телефоном чи онлайн.

Сайт Одеської міської ради залишається практично закритим для містян, про що ми вже писали. Тут не працюють вкладки управлінь і департаментів, де були б доступні зразки документів.

Інформація про соціальні послуги доступна тільки для переселенців. Містянам пропонують телефонувати в центри соціальних та адміністративних послуг, що не завжди є зручним. Адже номери телефонів здебільшого міські, а чекати відповіді треба тривалий час.

Ботів, сайтів та сервісів, які б могли допомогти у заповненні документів та отриманні відповідей, немає. Є такий сайт тільки у ЦНАПів, але в ньому досить складна та незрозуміла структура.

Щодо переселенців, то задекларований постановою КМУ від 20 березня 2022 року №332 механізм подачі заяви через портал Дія працює, що дозволило значно скоротити черги.

Важливо, що запрацювала низка гарячих ліній допомоги. Наприклад, працює цілодобова обласна гаряча лінія «Ми на зв’язку / Мы на связи / We are in touch», створена розпорядженням начальника обласної військової адміністрації Максима Марченка.

Телефони: +38 095-548-17-59, +38 093-546-56-67, +38 098-847-69-81, +38 048-705-70-49, +38 048-705-70-59.

Можна отримати консультації з питань гуманітарної допомоги, ліків, їжі, соціальних виплат, роботи ЖКГ, банків та установ, пошук рідних та багато іншого.

Проблем на відміну від служби мерії 15-35 в тому, щоб додзвонитися, немає, проте працівники в основному тільки перенаправляють на інші телефони, а не відповідають на конкретні питання. Тобто це надбудова для сервісу, але не повноцінна сервісна служба.

Серед позитивного – паспортні послуги почали надавати в усіх районах міста, а в райадміністраціях відновили деякі послуги. Проте двері самих адміністрацій з незрозумілих причин зачинені, а спеціалісти консультують на вході в будівлю. Звичайний режим роботи функціонує лише на Косівській, 2-Д в, так званій Євромерії, де працюють центри адміністративних та соціальних послуг.

Працевлаштування та ринок праці

В частині працевлаштування є деякі позитивні зміни. Так, одеський міський центр зайнятості створив телеграм-канал з актуальними вакансіями. Як повідомляють на сайті міста, більшість вакансій з зарплатнею від 10 до 15 тисяч гривень.

 В основному шукають спеціалістів за робочими спеціальностями та середньою спеціальною освітою. Хоча є невелика кількість вакансій для людей з вищою освітою – бухгалтерів, лікарів, економістів тощо.

Окремо виділені вакансії для внутрішньо переміщених осіб. У цілому, вакансій небагато в порівнянні з довоєнним часом.

Сервіс достатньо простий, однак для пошуку спеціальності немає окремих розділів та підказок, а також розділів з питаннями-відповідями. Проте це вже сучасний ресурс.

У самому центрі зайнятості скоротилися черги на працевлаштування. Попередній запис на вході залишається, проте протягом години можна дочекатися своєї черги.

Також на Косівській, 2-д відкрили Одеській ринок праці, де можна також знайти роботу. Наші активісти протестували його на собі. Дійсно він працює достатньо прозоро, а його база поєднана з центрами зайнятості.

Крім цього, у співпраці волонтерів та Центру зайнятості пройшов форум «PRO роботу та партнерство».

Офіційно за даними ОДА, в Одеській області налічують близько 85 тисяч внутрішньо переміщених осіб.

Волонтери відзначають особливість запитів на роботу саме у внутрішньо перемішених осіб. По-перше, вони шукають непостійну роботу (підработку) та можливість працювати дистанційно.

При цьому, такі вакансії не часто є у «звичайних» службах зайнятості, тому саме волонтерські хаби можуть більше допомогти реалізувати подібний запит.

За даними рекрутерів, найбільше від повномасштабної війни постраждала сфера освіти, адже багато приватних закладів не працюють чи працюють дистанційно.

Послуги з пошуку роботи пропонують:

Фонд підтримки громадян Одеси «muУкраїна» – вул. Катерининська, 32.  Контактний номер: +38 (093) 442 56 81.

Одеський обласний центр зайнятості – вул. Адмірала Лазарева, 10. Контактний номер: +38 (095) 045 02 83.

Одеський центр професійно-технічної освіти ДСЗ – вул. Іцхака Рабіна, 18а. Контактний номер: +38 (048) 705 44 05.

Недоступні послуги та “золоті” паспорти

Частина проблем дійсно не залежить від органів влади. Наприклад, довгий час центри адмінпослуг не видавали паспорти для виїзду за кордон. Послугу відновили в кінці квітня. Проте й на сьогоднішні отримати закордонний паспорт є проблематичним. Черги на цю послугу наявні у всіх сервісних службах. Запис в живу чергу складає більше 150 осіб у день.

В ЦНАПах на найближчі 3 місяця не має місць. Як кажуть співробітники, місця треба «ловити», як тільки запис відкривається. Але тут є тільки електронна черга. Це досить прозорий механізм.

Серед позитивних змін – ЦНАПи почали надавати паспортні послуги у всіх районах.

В органах Міграційної службі не працює електронна черга. Тому одесити змушені стояти в чергах іноді цілий день або навіть декілька.

Можна також отримати закордонний паспорт через ДП «Документ». Однак послуги тут коштують дорожче, мінімум, на 500 гривень.

Наші основні рекомендації

Центри адміністративних послуг:

1. Налагодити електронний запис і механізми подолання черг на паспортні послуги.

2. Провести ревізію інформації на сайті ЦНАПу й залишити лише послуги, які надаються станом на зараз.

3. Спростити інформацію про послуги, які надають одеситам. Зробити її максимально зрозумілою. Опублікувати пояснення до послуг, що й для чого потрібно. Зробити текстові та відеороз’яснення щодо послуг та найбільш типових помилок.

Центри соціальних послуг

1. Відкрити всі данні про оформлення документів на соціальну допомогу, створити сайт чи окремі розділи на сайті ЦНАПу з можливістю електронного запису.

2. Опублікувати реальні переліки послуг з роз’ясненнями, які потрібні документи, та зразками. Зробити інформаційні стенди із зразками та переліками послуг.

3. Розробити пропозиції на нові, актуальні на воєнний час види допомоги.

4. Відкрити дані на сайті міста по соцпослугах або додати дані про них на сайті центру адмінпослуг із можливістю електронного запису.

Міській та областній владі:

  1. Відкрити засідання постійних комісій та повернути анонси про їхнє проведення.
  2. Відкрити звичайний режим прийому громадян у департаментах муніципалітету та райадміністраціях.
  3. Відкрити інформацію про управління зі зразками документів та переліками послуг.
  4. Відкрити засідання сесій (облрада та райради) та виконкому (Одеська міська рада).

Поділитись на:

Facebook
Twitter

Напишіть відгук

Email: zeleniy.list1@gmail.com 
Тел:  +38 098 444 94 49