«Уряд побув рік, набрався боргів, вибачте, як сучка блох»
Оцінка екс Президента Ющенко діяльності уряду Тимошенко
Кредитні апетити одеської влади стають все більше і більше. Одесу привчають жити у борг. Але далі, ніж озвучення загальної суми кредитів, не йдеться. Чому наше багате місто з доходом до бюджету понад 10 млрд грн на рік бере запозичення і платить відсотки по ньому – це питання на сесіях задають лише деякі опозиційні депутати. Провладна більшість з фракції “Довіряй справам” дружно схвалює рішення щодо чергового кредиту, попри грубі порушення регламенту Одеської міської ради та законів України. В цьому році міська влада намагається взяти черговий кредит. І в порушення усіх норм відкритості органів влади, як завжди, тишком-нишком пропхнути його у бюджет міста на наступній сесії 28.04.2021 року. Тобто в черговий раз покласти обов’язок платити по боргах банкам на наші плечі – жителів міста, платників податків.
На кінець 2020 року бюджет міста заборгував банкам 2,5 мільярди гривень. Це відображено у звіті Державної казначейської служби України про виконання бюджету міста Одеса за 2020 рік. На фоні загальноукраїнських боргових зобов’язань місцевих бюджетів у сумі 11,2 мільярди гривень, що відображено у зведеному звіті Державної казначейської служби України про виконання місцевих бюджетів Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя за 2020 рік, це складає 22%. Скільки ж коштувало місту таки кредитні апетити? Витрати бюджету лише на обслуговування боргу у 2020 році склали 340 мільйонів гривень. На фоні місцевих бюджетів України це теж 22% витрат.
Одеса має п’яту частину усіх боргів місцевих бюджетів України перед банками.
«Кредитна історія» Одеси у цифрах
Аналіз міського бюджету на 2021 рік теж дає цікаві результати.
1. На погашення основної суми боргу у бюджеті закладено 729,5 мільйонів гривень.
2. На обслуговування кредитів, тобто на сплату відсотків за кредитами, у міському бюджеті закладено 366,2 мільйони гривень.
Тобто, у 2021 році на повернення кредитів та сплати по ним відсотків заплановано витратити з міського бюджету 1 095,7 мільйонів гривень.
Зараз влада хоче взяти ще один кредит у розмірі 1 200 мільйонів гривень.
Як бачимо, об’єм майбутнього кредиту майже збігається з витратами міста на оплату минулих кредитів. Різниця у 100 мільйонів між витратами по вже взятим кредитам і новим кредитом менша, ніж нерозподілені залишки минулих періодів, які на початок року складали більше 220 мільйонів гривень і з яких на сьогодні використано лише 42,3 мільйони гривень.
Тобто, новий кредит фактично компенсує витрати цьогорічного бюджету по минулим кредитам.
Як пропихували кредит влітку 2020 року
Останній кредит у сумі 500 мільйонів гривень Одеса отримала і одразу внесла показники у бюджет рішенням Одеської міської ради № 6216-VII від 22 липня 2020 року. Роздивимося уважно весь процес покроково, як це відбувалося і що при цьому порушувалося.
Для цього треба звернутися до «скучних» норм законодавства і розібрати кожен крок на відповідність чинному законодавству.
Крок 1. Підготовка пакету документів на Міністерство фінансів України та отримання дозволу на кредит. Відповідь на питання, чи був дозвіл на момент голосування, нам достовірно невідома. Заступник Одеського міського голови – директор департаменту фінансів Одеської міської ради Світлана Бедрега,, відповідаючи на зауваження народних депутатів Миколи Скорика і Тетяни Плачкової, каже, що рішення потрібно прийняти із застереженням про введення його в дію після отримання дозволу.
Крок 2. Підготовка проекту рішення сесії щодо отримання кредиту. 10.07.2020 р. на сайті Одеської міської ради був викладений пакет проектів рішень. Нас цікавить проект рішення під номером 2.1 з усіма його додатками, назвемо його для стислості Варіант 1.
Коли аналізуєш ретельно документи, бачиш суттєві порушення Законів України.
Порушення 1. Відповідно до діючої на той час норми частини 3 статті 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації», проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття. Проект рішення під назвою «Про здійснення місцевого запозичення до бюджету міста Одеси у 2020 році» було розміщено на офіційному сайті Одеської міської ради 10 липня. Як не важко порахувати, був грубо порушений термін оприлюднення проекту рішення.
Порушення 2. Цей проект рішення було внесено постійною комісією Одеської міської ради з питань планування, бюджету та фінансів. Так, постійні комісії відповідно до частини 4 статті 47 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» мають право розробляти проекти рішень ради. Але не будь-які. Рішення про бюджет – це виключна компетенція виконавчого комітету. Складання проекту місцевого бюджету та подання його на затвердження відповідної ради, відповідно до підпункту 1 пункту “а” частини 1 статті 28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» належить до повноважень виконавчих органів ради, а не постійної комісії з питань планування, бюджету та фінансів.
Але найцікавіше, що в подальшому цей проект трансформувався і отримав нову назву: «Про здійснення місцевого запозичення до бюджету міста Одеси у 2020 році та внесення змін до рішення Одеської міської ради від 11 грудня 2019 року № 5453-VІІ «Про бюджет міста Одеси на 2020 рік»». Назвемо його Варіант 2.
Про це чітко чути на трансляції засідання вказаної комісії 20.07.2020р., де цю нову назву озвучує Бедрега. І саме цей Варіант 2 був винесений на засідання сесії 22.07.2020
В чому різниця між Варіантом 1 і Варіантом 2? 10.07.2020 року оприлюднений Варіант 1 з усіма додатками, ви можете зрозуміти, на що міськрада планує витратити кредитні кошти.
В Варіанті 2, який викладений на сайті 21.07.2020 р., це лише текстова частина проекту. Без додатків. Хоча в тексті проекту рішення пунктом 4.4 передбачено 5 додатків. Пункт 4.4 каже наступне: «У додатки 2, 3, 6, 61, 7 до рішення внести зміни згідно із додатками 1, 2, 3, 4, 5, відповідно.». Що і як вносилося у бюджет і на підставі чого – невідомо.
Яким чином проект рішення у Варіанті 1 трансформувався у проект рішення у Варіанті 2, який і був внесений в порядок денний сесії 22.07.2020 року? А це нам і зовсім невідомо.
Відповідно до пункту 16 статті 24 регламенту Одеської міської ради VІІ скликання, «проекти рішень, інші документи і матеріали з питань, внесених до проекту порядку денного сесії, доводяться до відома депутатів і постійних комісій не пізніше ніж за 10 днів до пленарного засідання ради». Як ми вже вказали, попередній порядок денний, розміщений на офіційному сайті Одеської міської ради 10 липня 2020 року, мав пунктом 2.1 якраз проект рішення в Варіанті 1: «Про здійснення місцевого запозичення до бюджету міста Одеси у 2020 році». Зміни до проекту у Варіанті 2 було розміщено 21.07.2020 р.
Відповідно до абзацу 2 пункту 17 статті 24 Регламенту VІІ скликання, «проекти рішень, внесені пізніше зазначеного в пункті 16 Регламенту терміну розсилки, можуть бути розглянуті на пленарному засіданні сесії тільки після окремого голосування депутатів про включення їх до порядку денного засідання».
Дивимось трансляцію XLIV сесії Одеської міської ради VІІ скликання 22 липня 2020 року, перші 40 хвилин, коли депутати погоджують зміни до порядку денного. Опозиційні депутати намагаються зняти питання 2.1 взагалі, але ж ніяких змін до самого проекту не вносять и не голосують!
Чи знав про це Потапський С. Ю., який на той час був секретарем Одеської міської ради, що саме на нього відповідно до пункт 4 частини 3 статті 50 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» була покладена організація підготовки сесій ради, питань, що вносяться на розгляд ради, забезпечення оприлюднення проектів рішень ради? Чи знав про те, що проект рішення про внесення змін до бюджету опублікований без додатків, вноситься не тим розробником і які наслідки цього прописані у законодавстві?
Наскільки правомірним було внесення змін до міського бюджету міста Одеса у 2020 році на суму 500 мільйонів гривень при голосуванні за проект рішення. який було внесено постійною комісією Одеської міської ради з питань планування, бюджету та фінансів, а не виконавчим комітетом Одеської міської ради, та наскільки правомірне потрапляння у порядок денний сесії нової редакції проекту рішення – відповідь можуть надати компетентні органи.
Як пропихують сьогоднішній кредит
Коли аналізуєш процес підготовки рішення про взяття нового кредиту на VІ сесії Одеської міської ради VIII скликання, яка анонсована на 28.04.2021 року, не покидає відчуття дежавю.
Так, на офіційному сайті Одеської міської ради є на сьогодні 5 пакетів проектів рішень на сесію 28.04.2021 р. З них нас цікавлять 2 пакети проектів рішень.
У пакеті проектів рішень, які викладені 14.04.2021 р., бачимо:
1. Проект рішення під номером 11 «Про внесення змін до рішення Одеської міської ради від 24 грудня 2020 року № 13-VІІІ «Про бюджет Одеської міської територіальної громади на 2021 рік», який не передбачає взяття кредитних коштів у сумі 1,2 мільярди гривень.
2. Під номером 12 проект рішення «Про здійснення місцевого запозичення до бюджету Одеської міської територіальної громади у 2021 році», який поки що не передбачає внесення змін до бюджету Одеської міської територіальної громади.
У пакеті проектів рішень, які викладені 16.04.2021 р., бачимо:
1. Попередній порядок денний VІ сесії Одеської міської ради VIII скликання, з яких нас цікавить розділ ІІ.
2. Проект рішення під номером 2.1 «Про внесення змін до рішення Одеської міської ради від 24 грудня 2020 року № 13-VІІІ «Про бюджет Одеської міської територіальної громади на 2021 рік», який не передбачає кредитні кошти у сумі 1,2 мільярди гривень. При цьому цей проект має маркування «Проект рішення внесено постійною комісією Одеської міської ради з питань планування, бюджету та фінансів». Але право внесення проектів змін до бюджету належить не постійній комісії, а виконавчому комітету ради, який також відповідає за виконання бюджету.
3. Під номером 2.2 проект рішення «Про здійснення місцевого запозичення до бюджету Одеської міської територіальної громади у 2021 році», який поки що не передбачає собою внесення змін до бюджету Одеської міської територіальної громади. При цьому цей проект має маркування «Проект рішення внесено постійною комісією Одеської міської ради з питань планування, бюджету та фінансів».
Станом на ранок 26.04.2021 р. на офіційному сайті Одеської міської ради відсутня будь-яка інформація щодо підготовленого проекту рішення про внесення змін до бюджету Одеської міської територіальної громади в частині використання вказаних кредитних коштів у розмірі 1,2 мільярди гривень. Про цьому також слід зазначити, що в порушення Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» проект змін до бюджету внесено не виконавчим комітетом Одеської міської ради, а постійною комісією Одеської міської ради з питань планування, бюджету та фінансів.
Висновки
Аналіз цифрових показників бюджету Одеської міської територіальної громади на 2021 рік свідчить про те, що міська влада бере кредит не для розвитку міста, а для компенсації витрат цьогорічного бюджету по минулим кредитам.
Аналіз підготовки рішення про кредит та його прийняття, якій міські депутати ухвалили рішенням № 6216-VII від 22.07.2020 р., свідчить про порушення низки норм як чинного законодавства, так і ухваленого депутатами VІІ скликання Регламенту Одеської міської ради, відповідно до якого повинні були діяти міські депутати.
Аналіз підготовки рішень про кредит та про внесення змін до бюджету, які готуються на сесію, яка анонсована на 28.04.2021 р., свідчить про те, що міська влада так і не навчилася працювати відповідно до чинного законодавства, що суперечить вимогам частини 2 статті 19 Конституції України.
І головне – на сьогодні невідома доля того самого кредиту у розмірі 1,2 мільярди гривень, рішення про який Одеська міська рада хоче ухвалити на найближчий сесії. Бо відсутній проект його внесення у бюджет міста.
Чи будуть партійні функціонери від «Довіряй справам» пропихувати рішення у незаконній спосіб – покаже сесія.