Круглий стіл під такою назвою відбувся 13 грудня в рамках засідання робочої групи депутатів Одеської районної ради «Захистимо Куяльник».
За словами голови ГО «Зелений лист» Владислава Балінського, будівництво дороги в заплаві Куяльницького лиману призведе до невиправних наслідків. У своєї презентації він виклав аргументи. Це, по-перше, протизаконно, тому що територія, на якій планується будівництво дороги, має кілька охоронних статусів: як об’єкт Смарагдової мережі, як об’єкт природно-заповідного фонду, як курорт національного значення. Статус національного курорту захищає лиман від будівництва, тому, що майбутня дорога планується в зоні суворого режиму, де, за Законом України «Про курорти», забороняється споруджувати будь-які об’єкти, не пов’язані з експлуатацією та охороною природних і лікувальних факторів курорту. По-друге, це буде великою загрозою для унікальної екосистеми – водно-болотних угідь.
“Ми не розуміємо, чому не розглядаються державні інтереси, а йде лобіювання приватних девелоперів при будівництві цієї дороги. Куяльник має статус курорту ще з радянських часів. Створення Нацпарку перебуває на фінальній стадії – проєкт указу Президента “Про створення Національного природного парку “Куяльницький”, схвалений Кабінетом міністрів, перебуває в Офісі Президента та очікує підписання. Тим часом планується будівництво дороги, яка, згідно з проєктом, буде проходити посеред найціннішої території Куяльницького лиману – водно-болотних угідь. Головною втратою буде знищення унікальної екосистеми водно-болотних угідь. Станом на грудень минулого року, на території Куяльницького лиману налічується 117 видів дикої флори та фауни, які підлягають особливій охороні. Унікальна природа заплави Куяльника під загрозою забудови чотирисмуговою трасою”, – наголосив Балінський.
Заступник директора Інституту проблем ринку та економіко-екологічних досліджень НАН України Олександр Лайко вважає, що Куяльницький лиман – це стратегічний об’єкт сталого розвитку, і розглядати його проблеми необхідно у комплексі. Для цього потрібна стратегія розвитку, стимулювання припливу інвестицій і, зрештою, виведення на самоокупність. Очевидно, що від дороги, яка порушує природну рівновагу, потрібно відмовитися.
Голова громадської організації “Закон природи” Яна Тітаренко запропонувала перенести можливі акції протесту проти будівництва дороги під офіс президента, бо корінь усіх проблем у тому, що досі не підписаний указ про створення Національного природного парку “Куяльницький”. “Фактично Зеленський сам себе посадив на шпагат, – вважає Титаренко.- З одного боку, необхідно виконувати міжнародні зобов’язання України щодо розширення природно-заповідних територій, і Одеська область перебуває серед областей, що відстають. З іншого – гучні заяви про Велике будівництво. І ці два проєкти суперечать один одному, а отже потрібно вибирати. Що робить Президент? А нічого не робить. Просто не підписує указ про створення парку».
Професор Одеського екологічного університету Олег Рубель нагадав про те, що Україна є суб’єктом міжнародних зобов’язань у сфері охорони природи. Зокрема, ми підписали Бернську конвенцію, похідною від якої є створення Смарагдової мережі Європи. І цього року мали ухвалити Закон України про створення Смарагдової мережі, але, на жаль, Верховна Рада провалила голосування. Куяльник є частиною цієї мережі. Вже багато років ми боремося за його відновлення, вчені гадають, де взяти воду для його наповнення, які інновації залучити для цього і скільки це коштуватиме. Розв’язати ці проблеми можна, створивши там Національний природний парк з адміністрацією, яка відповідатиме за стан лиману. Також необхідно якнайшвидше ухвалити закон про Смарагдову мережу України, який допоможе у розвитку та оновленні Куяльника.
З тим, що необхідно не допустити будівництво на цій території, цілком згодні депутати Одеської районної ради Наталія Богаченко, Олександр Муртазін, Віталій Толстопятий та Ольга Домбровська.
“Куяльник – це унікальна водойма. Цілющі властивості ропи відомі далеко за кордоном України. Ми будемо відстоювати лиман.” – підкреслила Наталія Богаченко.
Заступник директора Департаменту екології та природних ресурсів Одеської обласної державної адміністрації Євгеній Паршенко розповів про процедуру оцінки впливу на довкілля, яку має пройти проєкт дороги. Уповноваженим органом стосовно звіту е Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України. Він заявив необґрунтованими заяви про те, що обласна влада лобіює інтереси тих, хто зацікавлений у будівництві дороги у цьому місці. Департамент екології підготував та передав уряду проєкт створення Національного природного парку “Куяльницький”, який знаходиться в офісі президента на підписі.
На жаль, учасники круглого столу не змогли почути аргументи керівника Одеського облавтодору Дмитра Рибалка, який проігнорував запрошення.
Нагадаю, що 5 листопаду 2021 року Служба автомобільних доріг в Одеській області оприлюднила «Повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля», стосовно будівництва автомобільної дороги загального користування державного значення М-28 Одеса – Южний — /М-14/ з під’їздами (Обхід м. Одеси), км 0+000 – км 8+300.
Замовник повідомляє в документі, що планує простягнути 4-смугову дорогу загальної довжиною 11,683 км з мінімальною шириною земляного полотна 28,5 м. Проєктом передбачено, що інтенсивність руху по дорозі становить 12680 автомобілів на годину зі швидкістю 110 км. Пропонується чотири територіальні альтернативи дороги, альтернатива №1 пролягає по заплаві Куяльницького лиману.
Автори документу обіцяють, що при будівництві всіх варіантів дороги не допустять перевищення значень гранично допустимих концентрацій забруднюючих речовин в атмосферному повітрі, у водних об’єктах, перевищення нормативів шумових впливів на людину, гарантують відсутність прямого впливу на підземні води, збереження існуючого біологічного різноманіття на водні біоресурси та екологічної рівноваги екосистем у водних об’єктах, що можуть знаходитися в зоні впливу автомобільної дороги, збереження верхнього родючого шару ґрунту.
З твердженням про те, що дорога в заплаві Куяльник безпечна, категорично не згодні спеціалісти у сфері екології та екологічного права, які кілька місяців докладно вивчали проєкт дороги та аналізували можливі наслідки будівництва. Свої пропозиції щодо запланованого будівництва вони направили до Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України.
Про те, чому місцеві одеські чиновники так наполегливо лобіюють саме цей варіант дороги, ми розповіли у розслідуванні про те, кому належать земельні ділянки на цій території.
Також “Зелений лист” розбирався з вартістю будівництва цієї дороги державного значення і виявив в офіційних документах чимало дивовижних фактів.
Тетяна Герасимова