Громадська організація «Зелений лист»

Війна в Україні: недбалість керівництва міста чи одеська міськрада допомагає ворогу?

Перед початком війни з РФ, а також після тиску збоку центрального керівництва Одеська міська рада таки зібралася на позачергову сесію та проголосувала за внесення змін до бюджету міста, виділивши гроші на територіальну оборону. На сайті Одеської міської ради опубліковано відповідне рішення про внесення змін до бюджету від 15.02.2022 року. Код видатків 8240 «Заходи та роботи з територіальної оборони».

Після вторгнення військ Російської Федерації 24 лютого в місті почали формувати загони територіальної оборони. При цьому з’ясувалось, що вони не забезпечені майже нічим, а подекуди навіть і зброєю. Як завжди, волонтери звернулись до небайдужих громадян з проханням про допомогу.

Як керівництво Одеси забезпечує тероборону, розбиралась ГО «Зелений лист».

Замість бюджетних коштів збирають у небайдужих громадян?

Олексій Чорний опублікував звіт про пожертви для тероборони Одеси протягом 26-28 лютого 2022 року, з якого відомо, що у цей період надійшли кошти в сумі 745 424 гривні, велика частина з цих коштів була витрачена. Тобто, в середньому, лише один центр допомоги збирав по чверті мільйона гривень на добу. І таких звітів чимало.

Після зміни керівника Одеської обласної військової адміністрації з екскомуніста Сергія Гриневецького на бойового офіцера Максима Марченка, Одеська обласна рада з подачі Одеської обласної військової адміністрації на позачерговій сесії додатково виділила на територіальну оборону в області 32 мільйони гривень.

А тим часом в місті Одеса відбувається щось незрозуміле. Так, зі слів мешканців, вони за власні кошти фактично утримують територіальну оборону. Необхідно все – від їжі та води, до акумуляторів, ліхтариків, бронежилетів тощо. Добре, що в нас немає відкритого продажу набоїв. Бо і те б шукали виключно в населення.

Відкривши сайт Одеської міської ради, можна побачити багато новин про те, що міська влада веде з іншими містами чисельні перемовини про закупівлю медикаментів, перев’язувальних матеріалів та білизни. Чиновники озвучують суми 13,5 мільйонів бюджетних гривень. Про це прозвітувала Бедрега. Зокрема в відеозвіті вона розповіла, що для лікарень відкриті рахунки в валюті для отримання благодійної допомоги. І додатково зазначила, що місто виплатило заробітну плату працівникам бюджетних установ. Про рахунки для допомоги розповідає й заступник мера Павло Вугельман. А керівник міського департаменту внутрішньої політики Олександр Жильцов підкреслив, що мерія активно співпрацює з громадськими, волонтерськими та релігійними організаціями Одеси, які надають допомогу містянам.

Але чи дійсно мерія Одеси виконала усі покладені на неї обов’язки щодо утримання підрозділів територіальної оборони?

Що передбачає закон?

Щоб відповісти на це питання, треба знати відповідь на два пункти: повноваження органів місцевого самоврядування в фінансуванні територіальної оборони та які ресурси бюджет міста має у своєму розпорядженні.

Щодо з’ясування відповіді на перший пункт, до достатньо відкрити та уважно прочитати Закон України «Про основи національного спротиву». Серед інших норм звернемо увагу на наступні:

1. Частиною 2 статті 8 передбачено створення добровольчих формувань територіальних громад. Там же можна знайти посилання на Постанову КМУ «Про затвердження Положення про добровольчі формування територіальних громад». Саме Положення пунктом 13 чітко регламентує, що «Територіальна громада в межах території відповідальності може утворювати декілька добровольчих формувань з урахуванням наявних ресурсних та людських можливостей в порядку, визначеному цим Положенням та Законом.»

2. Фінансування та матеріально-технічне забезпечення національного спротиву здійснюються за рахунок і в межах коштів Державного бюджету України, місцевих бюджетів, а також з інших не заборонених законодавством України джерел (частина 1 статті 23).

Читаємо ці норми Закону та Положення і згадуємо, як міська влада відмовляла патріотично налаштованим людям у запис до лав добровольчих формувань місцевої територіальної оборони.

З розумінням наявних ресурсів трохи складніше. Проблема у тому, що на державних порталах інформація з’являється на початку 3-ї декади місяця, наступного за звітним. Так, на державному веб-порталі бюджету для громадян (https://openbudget.gov.ua/) наприкінці лютого 2022 року, перед самим початком військових дій, інформація з’явилася лише за січень 2022 року. Використаємо її разом з іншими джерелами для оцінки можливості міста у фінансуванні підрозділів територіальної оборони міста.

Скільки наявних грошей?

З урахуванням важкості для більшості людей сприйняття інформації по «скучних цифрах», інформацію будемо надавати окремими блоками, пояснюючи кожен з них.

Блок 1. Залишки на рахунках.

Залишки на рахунках на кінець 2021 року складали 665 661 311,14 гривень, з яких 568 504 011,77 гривень знаходилося на рахунках міського бюджету і 97 157 299,37 гривень на рахунках бюджетних установ. Ще раз, саме установ, без врахування державних підприємств. Кожен може зайти на сайт та переконатися у цьому самостійно.

Простою мовою – місто мало залишки на кінець року у сумі 665,6 мільйони гривень.

Протягом січня місяця залишки зросли на 348 040 658,54 гривень, у тому числі на рахунках міського бюджету на 336 672 162,31 гривень та на рахунках бюджетних установ на 11 368 496,23 гривень, склавши разом 1 013 701 969,68 гривень.

Тобто на кінець січня – початок лютого 2022 року місто мало трохи більше мільярда гривень на рахунках як бюджету, так і бюджетних установ разом. Слід зазначити, що частина цих коштів мала цільове призначення й не могла напряму йти на фінансування підрозділів територіальної оборони. Частина коштів могла надходити опосередковано на підготовку – наприклад, використання важкої техніки для будівництво барикад та блокпостів, а не насипання мішків піском власноруч.

Блок 2. Як місто розпорядилося цими можливостями.

Ті кошти, які на початку року були в залишках на рахунках бюджетних установ, – розписали на видатки, бо так вимагає законодавство. Чи будуть вони витрачатися, чи так і залишаться на рахунках – то можна дізнатись лише наприкінці року.

При прийнятті першочергового рішення про бюджет на 2022 рік: 200 мільйонів гривень вирішили покласти на депозит.

При внесенні змін до міського бюджету рішенням від 9 лютого 2022 року:

– з тих коштів, що були на рахунку міського бюджету на кінець року, місто використало 275 784 218 гривень для фінансування видатків в цьому році. Ще 292 719 793,77 гривень взагалі поки не чіпало. Бо ніхто за них не цікавився.

– сума коштів, яка підлягає покладанню на депозит збільшилася до 399 мільйонів.

Таким чином, міська влада перед самим початком війни визначає, що 399 мільйонів гривень зараз не потрібні, їх можна покласти на депозит, використавши потім на свої забаганки.

При цьому невідомо, чи були фактично ці гроші покладено на депозит, чи це лише планувалосб зробити. Але це не має принципової різниці. Якщо уважно подивитися «Порядок розміщення тимчасово вільних коштів місцевих бюджетів на вкладних (депозитних) рахунках у банках», то підпунктом 3 пункту 3 Порядку передбачено, що однією з умов покладання коштів на депозит є умова щодо права вкладника на повернення вкладу (депозиту) або його частини на першу вимогу вкладника.

Висновки

Як показав наш короткий аналіз, міська рада міста Одеси мала всі можливості не лише сформувати декілька загонів територіальної оборони, а не відправляти людей по домівках. Крім того, в Одесі є велика кількість фінансових ресурсів, щоб забезпечити ці загони всім необхідним за рахунок міського бюджету. І як можна побачити з подій перед нападом РФ, депутати міськради лише формально виділили кошти на територіальну оборону після вказівки центрального керівництва держави.

Причому невідомо, чи взагалі використовувались за призначенням виділені кошти. Про це ми зможемо дізнатися лише наприкінці місяця. В подальшому не відчувається значного впливу керівництва міста на оснащення всім необхідним підрозділів територіальної оборони міста.

Чому так сталось – чиновницька недбалість, бюрократія, або, в найгіршому варіанті допомога ворогу під час війни Україні – наразі неможливо з’ясувати. Сподіваємось, що наш невеличкій аналіз допоможе керівництву Одеської військової обласної адміністрації зрозуміти, що насправді відбувається у місті Одеса.

Поділитись на:

Facebook
Twitter

Напишіть відгук

 Одеська обласна організація «Зелений лист»