Що не так з бюджетом Одеси

     Останні рашистські обстріли Одеси поставили мешканців зруйнованих будинків на межу виживання. Швидкість і якість допомоги безпосередньо залежить від готовності місцевих бюджетів до подібних екстрених випадків. З огляду на це, «Зелений лист» вирішив проаналізувати динаміку міського бюджету за 7 місяців поточного року. Скажу одразу, отриманий результат нас не просто стривожив – шокував. Звісно, ці дані можна було б інтерпретувати як непрофесіоналізм, однак, у нас є всі підстави вважати, що це банальна корупція. У заручниках непрофесійних дій міської влади як завжди – прості одесити.

1. Куди поділися резерви міста

2022 рік Одеська громада закінчила з чималими залишками. Так, лише на рахунках міської ради, за даними звіту Казначейської служби залишилося 1 439 044 846,47 гривень. Ще 1 000 000 000,00 гривень місто заклало у резервний фонд.

Подивимося, як змінювалися вказані суми. Зведемо показники в таблицю (у гривнях).

Підсумовуючи, бачимо, що місто по результатам 7 місяців 2023 року має 43,7 мільйони гривень нерозподілених залишків минулих періодів, які за необхідності можна було б використати на необхідні цілі у 2023 році, але на сьогодні міська влада не вважає за потрібне використовувати вказані кошти на вирішення нагальних потреб міста.

Зазначимо, що попередньо закладений у бюджет міста резервний фонд у розмірі 1 мільярда гривень був зменшений до 0 на останній сесії, яка відбулася 19 липня. Кошти були розподілені на на інші цілі. Тому, коли місто вночі 23 липня було обстріляно рашистськими окупантами, то міська влада взагалі не мала фінансових інструментів оперативної допомогти людям, житло яких було варварськи знищено. Резервний фонд якраз і існує для такої швидкої допомоги.

Докладніше з завданнями резервного фонду можна ознайомитися, відкривши статтю 24 Бюджетного кодексу України.

2. Скільки місто повинно повернути по кредитах?

Аналізуючи показники, які відображають у бюджеті параметри як виплати «тіла» кредитів, так і відсотків по них, не відпускає відчуття, що читаєш якісь детектив, а не аналізуєш чіткий фінансовий документ. Для наочності зведемо цифри у таблицю (у гривнях):

Першочергове рішення про бюджет взагалі не передбачало погашення запозичень («тіла» кредиту) по кредитам перед банками та фінансовими установами. І це незважаючи на те, що станом на початок року ще обліковувалася заборгованість у розмірі 992 658 993,07 гривень (без урахування відсотків).

Але вже рішенням № 1104-VIII від 08.02.2023 р. передбачено погашення запозичень у розмірі 296 250 000. Але це не все. Наступної сесії рішенням № 1130-VIII від 03.05.2023 р. до цієї суми додається ще 270 000 000 гривень, а на наступній черговій сесії рішенням № 1287-VIII від 19.07.2023 додали ще 132 808 993,00 гривень.

Всього міська влада вирішила витратити на погашення «тіла» кредитів 699 058 993,00 гривень.

Одночасно з цим, закладена у першочерговому рішенні сума на обслуговування місцевого боргу, яка складає 327 100 000 гривень, рішенням № 1287-VIII від 19.07.2023 р. зменшилася на 132 808 993 – до 194 291 007 гривень.

Виникає саме просте питання – хтось у владних кабінетах Одеської мерії володіє повною і достовірною інформацією – скільки цього року бюджет міста повинен віддати як на погашення кредитів, так і за користування кредитними коштами? Або дії робляться за принципом – скільки хочемо, стільки і погашаємо? Але у такому разі дострокове погашення відбувається за рахунок зменшення фінансування інших напрямів видатків. Чи може міській владі байдуже проблеми одеситів, що і спонукало її направити майже 700 мільйонів гривень на погашення «тіла» кредитів.

3. Підтримка організацій, які утримуються за рахунок Державного бюджету – нікого не забути

На сьогодні з міського бюджету передають чималі кошти до державного бюджету для фінансування певних організацій.

Вказана підтримка проводиться як по Департаменту муніципальної безпеки, так і по Департаменту фінансів.

Зведемо показники видатків Департаменту муніципальної безпеки щодо видатків на «Субвенцію з місцевого бюджету державному бюджету на виконання програм соціально-економічного розвитку регіонів» у таблицю (у гривнях):

Надання вказаних коштів армійським підрозділам, підрозділам Національної гвардії України, Військово-медичному клінічного центру, Управлінню поліції особливого призначення (на штурмовий полк поліції) не викликають сумніву.

Але вказані кошти надаються і іншим державним структурам, які знаходяться на території міста, таки як: Головне управління Національної поліції в Одеській області, Управління патрульної поліції в Одеській області Департаменту патрульної поліції, СБУ в Одеській області, Територіальне управління БЕБ в Одеській області, Південне регіональне управління Державної прикордонної служби України тощо. Складається таке враження, що міська влада намагається не забути жодний державний «силовий» орган, якій знаходиться на території міста і з кожним з них «дружити». Але чогось не за власні кошти, а за кошти одеситів.

Все це подається як виконання Міської цільової програми «Безпечне місто Одеса» на 2020-2023 роки. Але якщо відкрити рішення про затвердження цієї Міської цільової програми, то можна переконатися, що за 2023 рік на офіційному сайті міста є лише рішення про внесення змін до програми, а текст самої програми на сайті відсутній.

Ще один «щасливчик», якій отримав 400 000 гривень за рахунок одеситів – Управління Державної казначейської служби України у м. Одесі Одеської області, кошти якому передав Департамент фінансів. Щоб переконатися в цьому, достатньо ознайомитися з пунктом 1.3. Рішення Одеської міської ради № 1130-VIІI від 03.05.2023р.

Підсумовуючи, можна зробити висновок про те, що з бюджету міста Одеси надається фінансова підтримка не лише військовим, але й іншим так званим «силовим структурам» – поліції, СБУ, прикордонникам, БЕП тощо.

Також не обділлено коштами і міське казначейство.

Але чи розуміють одесити, що ці «подарунки» йдуть за рахунок обмеження видатків саме на них, на звичайних одеситів?

4. Допомога постраждалим від рашистських ракетних обстрілів

На сьогодні однє з найгостріших питань у місті – це допомога постраждалим одеситам від ракетних обстрілів рашистських окупантів.

Не заморочуючись сильно, міська влада внесла на 2023 році зміни у Міську цільову програму надання соціальних послуг та інших видів допомоги вразливим верствам населення міста Одеси на 2021-2023 роки, додавши до неї пункт 8.10.

Згідно цього пункту, компенсація пошкодженого житла покладалася на міські районні адміністрації, кожній з яких виділили по 1 мільйону гривень. Також на райадміністрації покладався обов’язок розпорядження коштами по пунктах 8.4 та 16.1 вказаної міської програми. З урахуванням того, що у розпису бюджету вказані кошти обліковувалися по кожній райадміністрації по коду видатків 3242, щдля наочності зведемо усі наявні данні у таблицю для більш досконалого розуміння дій міської влади (у тисячах гривень):

Вночі проти 14 червня 2023 року Одеса зазнала влучань рашистських ракет. Але виділених райадміністраціям коштів було недостатньо для допомоги одеситам. Був відсутній і порядок надання такої допомоги, що ще раз підкреслює «готовність» влади міста. Порядок використання вказаних коштів у вигляді розпорядження міського голови «Про організацію надання матеріальної допомоги громадянам, житлові приміщення яких були пошкоджені внаслідок збройної агресії російської федерації проти України на території міста Одеси»  затвержується у той же день – 14.06.2023 року. А тепер увага – яка компенсація передбачалася людям? Достатньо відкрити вказане розпорядження і побачити, що кошти можна було б виділяти виключно на:

– заміну металевих вхідних дверей;

– заміну пошкодженого скління / склопакетів (без заміни рами вікна);

– заміну віконного блока з урахуванням підвіконних дощок, відливів.

Лише 22 червня 2023 року збирається позачергова сесія Одеської міської ради для виділення коштів на пункт 8.10. вказаної міської програми.

Звернемо увагу на наступне – частина коштів на пункт 8.10. міської програми у розмірі 27 млн. грн. була додана за рахунок залишку минулих періодів, а частина коштів у розмірі 8 млн. грн. була знята з пункту 8.4., який передбачав надання райадміністраціями міста допомоги соціально незахищеним мешканцям міста. Фактично ці 8 млн. грн. забрали від одних людей, які потребують підтримки і надали іншим людям.

19 липня на черговий сесії Одеської міської ради райадміністраціям збільшують бюджетні призначення сукупно на 70,5 млн. грн., але при цьому вказані кошти не йшли на виконання Міської цільової програми надання соціальних послуг та інших видів допомоги вразливим верствам населення міста Одеси. Щоб в цьому переконатися, достатньо відкрити відповідний додаток рішення про міський бюджет. Для зручності, скрив зайві рядки, надамо скрін цього додатку. Ми навмисно залишили номери рядків excel, щоб кожен одесит, кому небайдуже дії міської влади, мав змогу переконатися у її діях.

Вночі напроти 23 липня Одеса зізнала масованого ракетного удару рашистських окупантів. Крім вибитих вікон та дверей, частина одеситів залишилася без житла. І знову міська влада виявилася неготовою надати допомогу постраждалим одеситам.

5. Реалії сьогодення

27 липня 2023 року, як зазначено на офіційному сайті міста: «На позачерговому засіданні Виконавчого комітету міської ради члени Виконкому підтримали внесення змін до міських програм «Безпечне місто» та допомоги ТрО.

Рішенням збільшено фінансування на потреби військових підрозділів ППО та мобільно-вогневих груп на 43,2 млн грн та 150 млн грн відповідно. Загалом – майже 200 млн гривень».

Необхідність направлення вказаних коштів саме на ці напрями не викликає жодного сумніву. Але звернемо увагу на наступне: «Кошти на фінансування цих програм перерозподілені з інших, менш пріоритетних на сьогодні, статей видатків». Також згідно повідомлення телеграм-каналу «Одеса. Офіційно», 27 липня 2023 року «на засіданні виконкому прийнято рішення щодо збільшення видатків на допомогу постраждалим від обстрілів ще на 100 млн. гривень». З яких джерел будуть виділяти кошти, чи знову будуть перерозподіляти з інших, менш пріоритетних на сьогодні, статей видатків – невідомо.

Але виконком може приймати лише попередні рішення щодо перерозподілу бюджету та подавати проєкт рішення до депутатів, а затверджувати ці рішення може виключно сесія міської ради.

І знову одеситам, через байдужість міської влади, яка досі не може зрозуміти, що резервний фонд передбачений для покриття видатків, які неможливо передбачити, а не для додаткових коштів на свої забаганки, у перші, найбільш складні для себе дні, приходиться сподіватися виключно на себе та на волонтерів.

У якості підсумка

Короткій погляд на бюджетні метушіння, коли спочатку мільярдний резервний фонд перерозподіляють на інші «вкрай необхідні» видатки, сподіваючись, що резервний фонд не знадобиться, а потім у «пожарному режимі» шукають, які статті можна скоротити, щоб виділити бюджетні кошти на вкрай необхідне, спроба бездумного погашення кредитів, які місто набрало у минулих роках, фінансування усіх «силових» структур та міського казначейства, замість вирішення нагальних для Одеси проблем, перекладання доріг при невирішеній у місті проблеми зі сховищами тощо, при тому, що допомога постраждалим одеситам від ракетних обстрілів рашистських окупантів передбачена виключно на заміну вікон та дверей – дозволяє припустити, що у керівництва Одеси відсутній чіткий погляд на те, як треба вести бюджетну політику в умовах війни з терористичною державою.

А у заручниках непрофесійних дій міської влади як завжди – прості одесити.

Поділитись на:

Facebook
Twitter

1 comment so far

ОрфографіяОпубліковано1:02 pm - Сер 6, 2023

“Підсумок” пишеться через “і”

Напишіть відгук

Email: zeleniy.list1@gmail.com 
Тел:  +38 098 444 94 49