Громадська експертиза

Автор:редактор "Зеленый лист"

Стічна канава з гламурним фасадом

Якщо ти приймаєш морські ванни в Аркадії — значить, життя вдалося. Так вважає більшість гостей курортної Одеси, які прагнуть «відзначитися» в цьому куточку міста, який дійсно колись славився затишком, тінистими алеями й золотими пляжами. І далеко не всі відпочивальники здогадуються, що, поринаючи в море біля берегів Аркадії, вони купаються в стічній канаві. В прямому сенсі слова.

Річ у тому, що труба аварійного випуску каналізаційного колектора, в який стікаються нечистоти з усього цього курортного району, виходить безпосередньо на пляж. Місце випуску каналізації сором’язливо присипане піском. Але під час сильних дощів це «торжество інженерної думки» оголюється, стічні води утворюють промоїну, по який несуться прямо в море. Колір води й запах навколо не залишає ілюзій: у море ллється лайно, по дорозі отруюючи пісок і воду навколо.

Саме так сталося після сильної зливи 22 липня цього року. Голова ГО «Зелений лист» Владислав Балинський зафіксував отруєння води й піску стічними водами. Ні огидний запах, ні навіть дохлий щур, однак, не злякали відпочивальників, які дозволяли грати в смердючому піску і купатися в брудній воді своїм дітям.

Після скандалу, який вибухнув у фейсбуці, де обурений еколог опублікував гнівний пост з фото і відео, хтось із власників пляжних закладів вирішив виправити ситуацію. І … прикрив трубу навісом. Однак лайно як лилося, так і продовжує литися в море.

Наступну інспекцію цього пляжу Балінський був змушений провести після зливи, яка пройшла 26 серпня, і після численних дзвінків журналістів, які стурбовано запитували: що це за біла піна покрила морську воду відразу після дощу?

— Швидше за все, це результат поєднання хлорки з каналізаційними скидами, — вважає еколог. — Крім органічних сполук, в каналізацію потрапив хлор з басейнів або аквапарку, розташованого в Аркадії. При високій концентрації в морської воді ці хлорорганічні сполуки починають пінитися.

«Продовжуємо дивитися художній телесеріал «Трах і ненависть в Аркадії». Автор ідеї Труханів Г. Л. Художник-постановник Бриндак О. Б. Декорації та костюми — депутатський корпус і чиновники міських управлінь», — написав на своєї сторінці в фейсбуці Балінський 26 серпня. І додав вельми красномовні фото.

Бруд, каналізація і багато-багато дітей, яких батьки привезли до Одеси «оздоровитися».

Автор:Светлана Подпалая

Что подгорает у «Укравтодора»?

5 августа 2021 члены Общественного экологического совета при ОДА встретились с руководством Службы автомобильных дорог Одесской области, чтобы обсудить намерение провести участок окружной дороги по пойменной часть лимана Куяльник. Со стороны Службы присутствовали начальник Дмитрий Рыбалка, его первый заместитель Сергей Лещенко и заместитель по проектным работам Владимир Коломийцев. С общественной стороны— Владислав Балинский( ГО «Зеленый лист»), Яна Титаренко (ГО»Закон природи» ), Сергей Братчук (ГО «Чорний тюльпан. Одеса»), Сергей Варламов (ГО «Товариство сприяння Збройним Силам України та Військово-Морському Флоту «Цивільний корпус «Азов»).

Встреча стала результатом общественного противодействия этим планам, в результате которого сформировалось движение «SOS Куяльник! Спасем одесское сокровище», активисты которого собрали несколько тысяч подписей против четырехполосой новой дороги по пойменным лугам Куяльникаи и регулярно проводят мирные акции для привлечения внимания к данной проблеме.

Несмотря на то, что чиновники ссылаются на существование нескольких вариантов размещения новой окружной дороги Одесса/М-28/- Южный/М-14/, очевидно, что они намерены реализовать проект именно по Куяльнику. Остальные варианты удостаиваются упоминания, когда им задают конкретные вопросы, на которые ответа нет. Тогда звучит:» Об этом рано говорить, у нас есть четыре варианта, мы пока выбираем». Хотя очевидно, что выбирать уже некогда, пора открыть карты.

Почему же одесский «Укравтодор» в лице начальника Дмитрия Рыбалки и остальные чиновники так отчаянно и настойчиво лоббируют этот вариант прохождения окружной дороги?

Вариант, который явно нарушает экологическое законодательство и вызывает негативный общественный резонанс и сопротивление жителей Одессы и области. Почему тщательно скрывают, что деньги на по программе «Велике Будівництво » уже «зашли» на счета «Укравтодора» еще в начале 2021 года. Было зачислено более 2,5 миллиардов гривен, несмотря на отсутствие конкретного проекта и понимания затрат. И тут возникает очень много вопросов.

В первую очередь, что мешает Дмитрию Рыбалке обнародовать эту информацию и открыто сказать, что если строительство дороги не будет начато в текущем году, то эти миллиарды будут перенаправлены в другую область? И кто будет виноват — долгоиграющие коррупционные планы на застройку Куяльника или экологи и жители, которые против этого?

Фрагмент общения с чиновниками одесского «Укравтодора» 5.08.2021

Вопросы к Дмитрию Рыбалко:

-Считаете ли вы, что проект пройдет оценку вплива на довкилля в Министерстве экологии?

-Сможете ли вы учесть все требования санитарной зоны?

Почему вы ссылаетесь на одни и те же ДБНы, критикуя проект строительства дороги по временной дамбе Хаджибеевского лимана и продвигая прохождение дороги по Куяльнику?

— Как вы планируете провести дорогу по отметке минус 10 метров от уровня моря?

Вместо ответа на данные вопросы глава одесского «Укравтодора» Рыбалко разразился длинной тирадой ( на отметке с 14.03-19.39), в которой зачем-то доказывал, что объездная необходима, и утверждал( без аргументов), что остальные варианты могут затянуть начало строительства на пять лет, учитывая «перенесение коммуникаций, снос зданий и выкуп земли».

К сожалению, он не стал останавливаться подробно на земельном вопросе. Однако эта тема подробно раскрыта в посте экс-депутата Лиманского райсовета Сергея Колодяжного от 13.08.21, который обнародовал информацию о том, что хозяевами девяти земельных участков общей площадью около 8 тысяч гектаров являются близкие родственники чиновников Красносельского сельсовета и нотариус, которая оформляла сделки по земле. Действительно, «проблемы с выкупом» их земли не будет, поскольку чиновники понимают, что максимально дорого им заплатят только в случае проведения там новой дороги и ждут золотого дождя от «Укравтодора». Застройщики, в свою очередь, тоже очень ждут этой дороги, чтобы окружить лиман высотками.

Владислав Балинский считает, что разработка проекта, где дорога пройдет по пойме Куяльника, будет напрасной тратой бюджетных средств и затягиванием времени:«Это заведома неисполнимый проект. Вопрос не в общественниках, а в том, что есть объективные вещи: на сегодняшний день Куяльник —это объект Смарагдовой мережи, а это означает евроинтеграционные обязательства. Также это объект водного фонда, регулируемый Водным кодексом. В третьих, с 2019 года Куяльник — это здравница национального значения. И, в конце концов, проект Национального парка Куяльник ожидает подписи Президента Украины. А по закону о ПЗФ объекты, проекты которых уже поданы на изменение статуса, автоматически принимаются под охрану до подписания Указа.»

Дмитрий Рыбалко (с отметки 22.00) пытался сохранить лицо: » ..речь идет о глобальном обходе Одессы. Как мы будем идти по отметкам минус 10 метров? Добавим плюс десять метров эстакады. Существует масса инженерных решений. Каким образом—чтобы не быть голословным, я могу сказать, что исключительно на стадии разработки рабочей документации, будет понятно, можно будет сказать, каким образом будет сделано».

Владислав Балинский: «2,5 километра эстакад? А как же вы просчитали рентабельность, как вы оценили, чтобы сказать, что эта дорога экономически самая выгодная, если вы еще не знаете, сколько на нее будет потрачено?»

Неизвестный чиновник в голубом (на отметке 23.21): » Вы такие вопросы задаете, которые не соответствуют…ничему не соответствуют…. у нас есть 4 варианта, и каждый из четырех вариантов имеет определенную свою особенность, от вдоль Куяльника и до того(варианта), который многие демпингуют… то есть, продвигают, — вдоль железнодорожных путей. Там тоже есть своя флора и фауна, и там тоже встанет экологический вопрос. Для этого мы заключили договор на проектирование. Проектная организация будет выдавать определенный показатель, на основании которого будет приниматься решение. Сейчас не надо задавать вопрос, как мы собираемся конструктивно пойти по тому варианту, который один из четырех!»

Логичным завершением бурного обсуждения стало требование к чиновникам наконец ознакомить общественность с другими предпроектными вариантами для спорного участка дороги, о которых они так часто упоминают. Дмитрий Рыбалка согласился с этим требованием, однако за прошедшие три недели не вышел на связь, несмотря на то, что времени у него практически нет.

Мы продолжаем следить за ситуацией.

Автор:редактор "Зеленый лист"

Масовий мор риби на каналі Чорне море — Тилігульський лиман

Про це на своїй сторінці в фейсбуці повідомив заступник директора НПП «Тузловські лимани» Іван Русєв. «Это произошло после полного  перекрытия водообмена, путем опускания шлюзов. И вот прямо сейчас идет строительство дамбы через канал, которая усугубит экологическую ситуацию. Со слов представителя частной компании Южспецмонтаж Ивана Мунтяну, которая имеет договор с Тилигульским региональным ландшафтным  парком, приехал замдиректора этого парка,  Роман Иванович  и сказал закрыть шлюзы. Как то странно все звучит…а где утвержденный  режим работы канала, а где аргументированный  наказ директора парка на опускание шлюзов? И кто будет отвечать за тонны погибшей рыбы? А где экологическая инспекция?»

Але на офіційному сайті Державної екологічної інспекції Південно-західного округу немає ніякої інформації про це. Е тільки інформація щодо перевірки стосовно розміщення на території РЛП «Тилігульський» незаконних споруд.

Нагадаємо, що 29 липня про масовий мор риби в Хаджибейському лимані повідомил Владислав Балінський.

Але сайт Державної екологічної інспекції Південно-західного округу також не повідомляє про перевірку цього факту.

Автор:редактор "Зеленый лист"

За напад на журналіста «Зеленого листа» відкрите кримінальне провадження

Про це на своїй сторінці в фейсбуці повідомив журналіст «Зеленого листа» Юрій Дьяченко. 8 серпня за завданням редакції він брав участь у перевірці пляжів Одеси разом з іншими журналістами та громадськими активістами. Під час перевірки пляжу «Bright on Beach» на нього напала співробітниця фірми, яка орендує територію цієї частини узбережжя, і вдарила по голові важким предметом. Члени громадської пляжної комісії викликали швидку допомогу і поліцію.

На пляжі були встановлені порушення «Правил устаткування та експлуатації пляжів міста Одеси»: відсутність вільнії ділянки пляжу для надання безкоштовних послуг в розмірі 30% загальної площі пляжу, відсутність вільних 5 метрів від урізу води і відсутність обов’язкових документів.

На Юрія напали в момент, коли він знімав на відео складання протоколу про порушення. Кримінальну справу порушено за ст. 171 Кримінального Кодексу «Перешкоджання законній професійній діяльності журналістів».

Автор:редактор "Зеленый лист"

З дозволу екоінспекції та Одеського міського департаменту екології було знесено чотири блакитних ялини

5 і 6 липня під стінами Одеської обласної адміністрації співробітники КП «Міськзелентрест» спиляли чотири блакитних ялини, яким нараховується понад 50 років.

Як з’ясував голова ГО «Зелений лист» Владислав Балінський, взагалі планували видалити 10 дерев, що розташовані навколо ОДА. Дозвіл на знесення десяти найкрасивіших, могутніх дерев з розлогими кронами дав Департамент екології та рекреаційних зон Одеської міської ради в особі заступника директора В. Вербицької. Під актом обстеження зелених насаджень, що підлягають видаленню, є також підпис представника Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу Ю. Гордієнко і замовника – в.о. директора Комунальної установи «Обласна служба експлуатації адміністративних будівель» Л. Лановенко.

Згідно з документом, 10 блакитних ялин визнані аварійними згідно з п. 9.1.12 Правил утримання зелених насаджень у населених пунктах України.

Читаємо уважно цю норму Правил: «9.1.12. Аварійне дерево — це дерево, яке може становити загрозу для життя і здоров’я пішоходів, транспортних засобів, пошкодити лінії електропередач, будівлі та споруди або перебуває у пошкодженому стані внаслідок снігопадів, вітролому, урагану та інших стихійних природних явищ чи за наявності гнилої серцевини стовбура, значної суховершинності, досягнення вікової межі».

Жоден з цих ознак не відноситься до вже знесених дерев. На знімках, що були зроблені Балінським і журналістами, які прибули на місце подій, видно: зріз дерева щільний, ніяких ознак гнилі, гілки і верхівки дерев зелені.

Після урагану 2011 р. кілька дерев були укріплені за допомогою спеціальних металевих розтяжок і бетонних блоків і не становили загрози ні для людей, ні для транспорту, ні для ліній електропередач.

— Обурює те, що чиновники від екології вирішили знищити здорові дерева, хоча можна було їх пересадити, — каже Балінський. — Для обстеження ялин не залучили ні біологів, ні дендрологів. Якщо дерева вражені грибком і павутинним кліщем, як стверджується в акті, їх можна і потрібно було лікувати. Але не зносити!

Балінський вважає, що було грубо порушено «Порядок відалення дерев, кущів, газонів и квітніків у населених пунктах». Згідно з Порядком зелені насадження видаляються у разі:

  • будівництва об’єкта архітектури;
  • знесення аварійних, сухостійних і фаутних дерев, а також самосійних і порослевих дерев з діаметром кореневої шийки не більш як 5 сантиметрів;
  • ліквідації аварійної ситуації на інженерних мережах населеного пункту;
  • відновлення світлового режиму в житловому приміщенні, що затіняється деревами;
  • проведення ремонтних та експлуатаційних робіт в охоронній зоні повітряних ліній електропередачі, на трансформаторній підстанції і розподільному пункті системи енергопостачання, мережі водо-, теплопостачання та водовідведення, телекомунікаційній і кабельній електромережі;
  • досягнення деревом вікової межі;
  • провадження господарської діяльності на території розсадників з вирощування декоративних дерев та кущів;
  • ліквідації наслідків стихійного лиха, аварійної та надзвичайної ситуації.

Як бачимо, до жодного з цих пунктів випадок з блакитними ялинами біля ОДА не відноситься, а їх аварійність вельми сумнівна.

Найгірше, що це порушення природоохоронного законодавства було відразу ж використано для антиукраїнської провокації. Одеське видання «Таймер» повідомило своїм читачам, що таким чином готують майданчик для будівництва скверу Небесної сотні.

Однак в проекті благоустрою території в парку при ОДА між вул. Канатній, проспектами Гагаріна та Шевченко, де планується розмістити меморіали пам’яті захисникам незалежності України і Героям Небесної Сотні, знесення блакитних ялин під ОДА не передбачене. Це добре видно на численних знімках макета благоустрою, який був презентований 10 березня цього року в Одеській міськраді.

Це далеко не перший випадок, коли міський департамент екології санкціонує фактичне вбивство цінних дерев в Одесі. Нагадаємо, що в січні цього року під виглядом омолоджувального обрізування мало не знищили пам’ятку природи — «пушкінську тополю» на вул. Торговій.

Що стосується блакитних ялин, то Балінський повідомив на своїй сторінці в фейсбуці: керівник КП Міськзелентрест Ю. Байрамов вже знайшов ресурс для пересадки дерев. Техничну частину робіт та подальший догляд тєж візьме на себе Міськзелентрест. ГО «Зелений лист» готовий надати науковий супровід процесу пересадки решти шести дерев. На погляд Балінського, викопування повинно проводитися вручну, і є ризик того, що коріння знаходяться в суцільному будівельному смітті. В цьому випадку захід буде провалено. Вага підготовленого кома землі повина бути не менше 2 тонн. Вага всього дерева становитиме близько 7,5 тонн, тому потрібен також кран грузопідйомністю 50 тонн, екскаватор і довгомірний вантажний автомобіль.

«Всі готові вже в понеділок приступати до виконання робіт, але ми ще сподиваємось на більш розумний і меньш витратний спосіб вирішення проблеми. Наприклад, планування робіт з комплексного догляду і підрізування цих дерев, роботи по зміцненню стовбура. Або перенесення пересадки на пізню осінь,» — додав еколог.