Проєкт статуту Одеси зразка 2024 року. Позитивні та негативні моменти

Проєкт статуту Одеси зразка 2024 року. Позитивні та негативні моменти

З 2022 року «Зелений лист» приділял багато уваги діючому на сьогодні у редакції 2011 року статуту міста Одеса. В нашому  аналізі «Статут міста Одеса. Аналіз недоліків» ми показали що  Статут має явну антиукраїнську редакцію, ускладнює будь-яку активність громадян та розширює повноваження  виконавчого комітету за рахунок повноважень депутатського корпусу. Після цього з урахуванням негативу, який саме і викрив цей Аналіз, у місті почали розробляти новий Статут міста.

Перший проєкт нового Статуту було оприлюднено у 2023 році. Тоді ж мерія об’явила збір зауважень та пропозицій до цього проєкту з боку громадськості.  Крім ГО «Зелений лист», яке представило свій погляд у вигляді «Зауваження та пропозиції до проєкту Статуту міста Одеси», на цей документ звернули увагу і інші громадські об’єднання та окремі фахівці, кожен – по своєму напрямку, кожен з яких подавав свої зауваження та/або пропозиції.

Для врахування думки громадськості владі міста знадобилося більше року, після чого був представлений проєкт статуту міста Одеси зразка 2024 року, зауваження і пропозиції до якого збираються по 9 вересня 2024 року.                          

З хорошого

    За вмістом нового проєкту можна відмітити те, що дійсно, багато вказаних помилок і недоліків біло виправлено.Кінець-кінців, Одеська міська рада визнала те, що Одеса – це місто у складі України! Нарешті!!! Нагадаємо, в редакції 2011 року вказане наступне: «одесити пишаються своїми традиціями мужності і патріотизму, що мають своїм корінням подвиги російських військових і українських козаків». Також, вдалося «продавити» відмову від порядку публікації на офіційному сайті персональних даних громадських активістів та приведення кількості голосів, які необхідно подавати за громадські ініціативи до об’єктивних величин.

З поганого

Те що подані нами у 2023 році пропозиції щодо включення у проєкт Статуту норм, а саме:

  • – щодо прозорості міського бюджету та залучення громадськості до бюджетного процесу (не плутати з громадським бюджетом);
  • – щодо комунальних підприємств;
  • – щодо комунальної власності та розпорядження нею;
  • – щодо недбалого ставлення депутатів міської ради до виконання своїх обов’язків та недбале виконання посадовими особами виконавчих органів міського самоврядування своїх посадових обов’язків та оплата їх праці;

взагалі були проігноровані, вказує на вибірковий підхід й бажання з боку місцевої влади зберегти свій політичній та корупціогенний фінансовий  вплив.   

Не зрозуміле небажання влади міста включення молоді віком від 14 до 18 років у політичне життя міста та надання їм права голосу у формах безпосередньої участі у вирішенні питань місцевого значення, з урахуванням обмежень, встановлених законодавством. Дійсно, на виборах та референдумах право голосу у особи є з 18 років. Але чомусь у інших формах локальної демократії міська влада демонструє чітке небажання залучення осіб від 14 до 18років. Що це – страх перед молоддю, яка в Україні є одним з локомотивів змін чи щось інше, сказати важко.  Але ігнорування цієї вікової групи у діючому Статуті та у проєкті 2023 року та надання права цій віковій групі виключно дорадчого голосу у проєкті Статуту зразка 2024 року на це прямо вказує. Хоча молодь цієї вікової групи може входити у склад молодіжної ради при міському голові.

Відсутність будь-якого натяку на те, щоб скористатися правом, встановленим чинним законодавством щодо правил депутатської етики та заходів впливу щодо тих депутатів міської ради, які порушують ці правила.

   Частина норм проєкту Статуту не відповідає вимогам чинного законодавства.

  • 1. Пунктом 5 частини 5 статті 23 згадується про «самооподаткування», яке було відмінено ще наприкінці 2010 року.
  • 2. Незважаючи на те, що на органи місцевого самоврядування законом прямо покладено оприлюднення інформації щодо об’єктів права власності, міська рада лише чогось «сприяє» у створенні та ведені такого реєстру.
  • 3. Зараз ще дописали присягу міського голови, але помилилися з порядком прийняття. До того ж, з набранням чинності нового Закону, текст Присяги, який зазначено у проєкті Статуту, не буде відповідати тексту Присяги у новому Законі. Тим більш незрозуміло, навіщо цю норму взагалі включати у Статут, якщо вона і так врегульована законодавством.
  • 4. Знову у міських святкових та пам’ятних датах російські наративі, такі як 2 вересня – це день міста. Хоча вже давно доведено, що це штучна дата. Та ще й і незрозуміле свято хочуть зробити на 3 вересня у вигляді «День міста-побратима та міста-партнера». При тому що у світі офіційною датою є «Всесвітній день поріднених міст», встановлений у 1963 році Всесвітню федерацію поріднених міст, яка відмічається у кожну останню неділю квітня Пропозиція зробити встановлення міських святкових та пам’ятних дат за аналогією, як це робить Верховна Рада України – теж проігноровано.
  • 5. Також намагаються залишити без змін право введення міським головою одноосібно або рішенням міської ради у будь-який момент встановлювати інші відзнаки та нагороди територіальної громади.
  • 6. Незрозуміла ситуація з районними адміністраціями міста, де є дублювання функцій з профільними структурами виконавчих органів. Але на це постійно витрачаються кошти міського бюджету.
  • 7. Незрозуміло, на яких підставах на тих, хто буде збирати підписи щодо підтримки громадських ініціатив чи громадських слухань, хочуть покласти обов’язок перевірки документів осіб, які будуть ставити свій підпис у підтримку такої ініціативи чи слухань. Бо чинним законодавством такого не передбачено.
  • 8. Неприпустимо, коли обов’язковість розгляду депутатами міської ради проєктів рішень міської ініціативи хочуть замінити бажанням депутатів взагалі розглядати такі питання. Бо замість обов’язкового розгляду основним моментом хочуть зробити внесення такої пропозиції у сесійну залу.
  • 9. Також є питання щодо зменшення кількості голосів, які потрібні для внесення змін чи скасування Статуту.

Стосовно перейменування об’єктів топоніміки.  

Окремо зупинимося стосовно перейменування об’єктів топоніміки. У проєкті Статуту зразка 2023 року взагалі хотіли, щоб найменування та перейменування об’єктів топоніміки міста на честь фізичних осіб було лише після спливу десяти років з моменту їх смерті. Фактично йдеться мова про заборону назв об’єктів топоніміки на честь загиблих військових, тих, хто віддав своє життя, боронячи Україну від рашистської орди.

На сьогодні 5 вулиць в Одесі перейменовані на честь Героїв, але цей процес супроводжували чисельні скандали. У проєкті Статуту 2024 зроблено послаблення, а саме – за винятком випадків вшанування загиблих воїнів життя та/або діяльність яких були пов’язані із містом Одеса та, які, у період з лютого 2014 року отримали звання «Герой України», повних кавалерів ордену «За мужність» (І, ІІ і ІІІ ступінь разом), ордену «Богдана Хмельницького» (І, ІІ і ІІІ ступінь разом) та ордену «Княгині Ольги» (І, ІІ і ІІІ ступінь разом) для жінок. Фактично усіх воїнів, які полягли, боронячи Україну, хочуть поділити на тих, хто отримав державні нагороди та тих, кого такі нагороди обійшли з будь-яких причин.  

Висновок

На сьогодні ГО «Зелений лист» закінчує аналіз запропонованого проєкту Статуту зразка 2024 року. І після подання наших зауважень і пропозицій до Одеської міської ради, вони будуть опубліковані. Підсумовуючи все вищенаведене, вважаємо, що навіть доопрацьований проєкт Статуту зразка 2024 року підлягає докорінній переробці.

Поділитись на:

Facebook
Twitter

Напишіть відгук

Email: zeleniy.list1@gmail.com 
Тел:  +38 098 444 94 49