Як ми вже повідомляли, в листопаді минулого року ГО «Зелений лист» відправила в Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України пропозиції стосовно будівництва автомобільної дороги в заплаві Куяльницького лиману. В цьому докладному, на 16 сторінках, документі міститься в першу чергу застереження для державної влади – не порушувати українські та міжнародні закони, та надані пропозиції, як уникнути величезних втрат та шкоди при будівництві дороги.
Більшість пропозицій громадськості фахівці Міндовкілля взяли до уваги та внесли до списку умов, які Служба автомобільних доріг в Одеській області має обов’язково внести до майбутнього звіту з ОВД (оцінки впливу на довкілля) під час будівництва та експлуатації запланованої дороги.
Зокрема, ГО «Зелений лист» пропонував:
– включити у майбутній звіт з оцінки впливу на довкілля детальну інформацію, отриману на підставі аналізу (або здійснення) наукових досліджень, про вплив будівництва дороги та подальшої її експлуатації на всі та кожен вид дикої флори та фауни, які є на території Куяльницького лиману, та на Куяльницький лиман як їх природне середовище, на Національний природний парк «Куяльницький», про вплив будівництва дороги та подальшої її експлуатації на курорт державного значення «Куяльник», а також усі його особливо цінні та унікальні природні лікувальні ресурси, і на територію Куяльницького лиману як об’єкт екологічної мережі України.
На думку аналітиків, будівництво та експлуатація дороги вкрай небезпечне для біоценозу Куяльницького лиману та прилеглих територій.
– провести дослідження щодо впливу будівництва та експлуатації дороги на атмосферне повітря, зокрема, на показники вмісту хімічних забруднювачів в атмосферному повітрі. Як ці показники впливають на стан здоров’я мешканців Красносільської громади і на прилеглі системи біоценозів. Також провести дослідження впливу шумового, вібраційного, світлового, теплового та радіаційного забруднення як безпосередньо на громадян Красносільської громади, так і на біоценоз. Дослідити вплив будівництва та експлуатації дороги на водне середовище, на рослинний та тваринний світ.
Екологи попереджають: будівництво дороги у заплаві Куяльника завдасть колосальну шкоду не лише природі, а й здоров’ю людей.
Цю думку громадськості Міндовкілля включило до списку «Умов визначення обсягу досліджень, рівень деталізації інформації, що підлягає включенню до Звіту з оцінки впливу на довкілля».
Зокрема, замовник дороги має у звіті з ОВД зазначити відношення території майбутнього будівництва до території та об’єктів природно-заповідного фонду, об’єктів культурної спадщини, санітарно-захисних та охоронних зон, водозаборів водних об’єктів із зазначенням їх статусу (у тому числі ширини прибережної захисної смуги, водоохоронної зони тощо) з відповідним відображенням даної інформації на топографічній основі.
Також Міндовкілля висуває таку важливу умову – деталізувати у Звіті з ОВД чинники впливу на водне середовище та атмосферне повітря.
Нагадаємо, що 05.11.2021 Служба автомобільних доріг в Одеській області оприлюднила «Повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля» стосовно будівництва автомобільної дороги загального користування державного значення М-28 Одеса – Южний — /М-14/ з під’їздами (Обхід м. Одеси), км 0+000 – км 8+300.
Замовник повідомляв в документі, що планує простягнути 4-смугову дорогу загальної довжиною 11,683 км з мінімальною шириною земляного полотна 28,5 м. Проєктом передбачено, що інтенсивність руху по дорозі становить 12680 автомобілів на годину зі швидкістю 110 км. Пропонується чотири територіальні альтернативи дороги, альтернатива №1 пролягає по заплаві Куяльницького лиману.
Автори «Повідомлення» обіцяють, що при будівництві всіх варіантів дороги не допустять перевищення значень гранично допустимих концентрацій забруднюючих речовин в атмосферному повітрі, у водних об’єктах, перевищення нормативів шумових впливів на людину, гарантують відсутність прямого впливу на підземні води, збереження існуючого біологічного різноманіття на водні біоресурси та екологічної рівноваги екосистем у водних об’єктах, що можуть знаходитися в зоні впливу автомобільної дороги, збереження верхнього родючого шару ґрунту.
Але в документі не сказано, хто зі спеціалістів-екологів може підтвердити думку про безпечність майбутньої дороги для самого лиману та жителів прилеглих до нього територій, не сказано, чи вивчали взагалі проєкт дорогі спеціалісти-екологи.
З твердженням про те, що дорога в заплаві Куяльник безпечна, категорично не згодні спеціалісти у сфері екології та екологічного права, які кілька місяців докладно вивчали проєкт дороги та аналізували можливі наслідки будівництва. Свої пропозиції щодо запланованого будівництва вони направили до Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України.
До групи, яка підготувала «Пропозиції щодо планової діяльності, обсягу досліджень та рівня деталізації інформації» увійшли кандидат біологічних наук, гідрохімік, біолог, зав. відділу аналізу морських екосистем та антропогенного навантаження Українського наукового центру екології моря (УкрНЦЕМ) Олександр Гончаров, голова ГО «Зелений лист», хімік-біолог Владислав Балінський, юрист, адвокат, який спеціалізується на питаннях захисту екологічних прав громадян, Максим Попов.
Раніше ми також повідомили читачів, що 01.012022 р. Володимир Зеленський підписав Указ про створення на території Березівського та Одеського районів Одеської області національного природного парку «Куяльницький».
Тетяна Герасимова.
4 коментарі
СветланаОпубліковано8:20 pm - Лют 6, 2022
Нельзя допустить строительство объездной дороги по пойме КУЯЛЬНИЦКОГО ЛИМАНА.
Добивающиеся строительства этой дороги,совершают преступление против природы и против будущего наших детей!
ИгорьОпубліковано9:33 pm - Лют 6, 2022
Светлана, я с Вами полностью согласен.
АленаОпубліковано10:30 pm - Лют 6, 2022
Нельзя допустить строительство! Это убьёт и так , находящийся под угрозой пересыхания , лиман. Такие природные здравницы надо объявлять охранной зоной и ухаживать соответственно. Не говоря уже о флоре и фауне.
ФеликсОпубліковано1:27 am - Лют 9, 2022
Такой красивый лиман