В Одесі продовжується будівництво зелених тунелів уздовж міських трамвайних колій та автомобільних доріг. Будують їх не інженери, а співробітники одеського комунального підприємства “Міськзелентрест”. А складаються вони не із залізобетонних конструкцій, а з дерев та кущів.
На відміну від “тунелю кохання” на Рівненщині, який був створений самою природою над залізничним полотном, одеські зелені тунелі рукотворні. Їх створюють для того, щоб зробити міське середовище трохи чистішим, а життя городян більш комфортним та безпечним.
– Раніше ми часто сприймали зелені зони як частину благоустрою, спрямовану на декоративну прикрасу міста. Зі зміною клімату ставлення до міських дерев змінилося. Вони стають нашим порятунком від нестерпної спеки, вони дуже важливі для підтримки комфортного мікроклімату у місті-мільйоннику з його інтенсивним транспортним рухом, – каже керівник громадської екологічної організації “Зелений лист” Владислав Балінський.
Балінський – один з авторів ідеї будівництва таких тунелів. Другий автор – директор комунального підприємства “Міськзелентрест” Юніс Байрамов. Спільна реалізація ідеї – це один із вдалих прикладів співпраці міської влади та громадянського суспільства. На жаль, Одеса не може похвалитися великою кількістю таких прикладів, бо громадським організаціям найчастіше доводиться протистояти незаконним рішенням міської влади щодо розпорядження багатими ресурсами громади.
Але в посадці дерев в Одесі зацікавлені всі, тож ідея з тунелями реалізується досить швидко та ефективно.
Почалося все у березні 2020 р., з посадки перших дерев уздовж трамвайного полотна між 4 та 5 станціями Великого Фонтану. Тут пролягає один із найстаріших в Одесі трамвайних маршрутів, що сполучає центр міста з віддаленими курортними місцями на узбережжі Чорного моря. По обидва боки трамвайних ліній розташовані дороги з інтенсивним рухом автотранспорту.
Посадкою дерев між трамвайною колією та асфальтним полотном дороги вирішували одразу кілька завдань. Декоративну: тунель має прикрашати місто. Захисну: дерева повинні захищати від вихлопних газів, шуму, пилу та спеки. Через кілька років їхні крони зімкнуться над трамвайними проводами, утворюючи зелене шатро. Третє завдання – посилення безпеки пішоходів та міських тварин. Тунель має два яруси, уздовж дерев висаджуються ще й кущі. Крізь таку щільну стіну зелених насаджень не проскочить камінь, що випадково вилетів з-під коліс автомобіля. Вона завадить дітям та домашнім тваринам випадково вискочити на проїжджу частину. Та й тим дорослим, хто звик порушувати правила руху, хоч-не-хоч прийдеться йти вздовж тунелю до пішохідного переходу.
Відповідно до завдань підбирали і породний склад дерев та кущів.
– Оскільки висадка досить щільна, всього 4,5 м між деревами, то підбирали породи так, щоб у них була однотипна структура крони, вони не повинні сильно розростатися вшир, їх має бути зручно підрізати, вони мають підходити до нашого жаркого клімату, бути стійкими до антропогенних навантажень, рости в не найродючішому, часто засоленому грунті вздовж дорожніх трас. – розповів Владислав Балінський.
Зупинилися на сріблястому клені, ясені, робінії, софорі, нижній ярус – пузирепліднік та бірючина. Весною та восени 2020 року висадили 70 дорослих дерев та 1700 кущів.
Будівництво такого тунелю – це дороге задоволення. На перевезення, перевантаження та посадку дорослих дерев, кожне з яких разом із грудкою землі важило 120 кг, та кущів гроші акумулювали з різних джерел. Частину подарували меценати, частина – це кошти КП “Міськзелентрест”, частину грошей “Зелений лист” витратив з бюджету проєкту “Зелена Одеса”, яку виконував у 2019 -2020 р. за підтримки фонду Европейського Фонду за демократию.
Через півтора роки зелений тунель на Великому Фонтані заграв усіма барвами восени. Практично всі дерева прижилися, їм провели формуючу обрізку.
Такий успіх дав стимул продовжити створення подібних композицій і в інших районах міста. Восени цього року двоярусні тунелі з’явилися вже на Південно-Західному массиві – між першою станцією Люстдорфської дороги та площею Толбухіна.
За листопад вже висаджено 91 великомірний саджанець клена сріблястого та понад 4 тисячі кущів бірючини. Звичайно, у вже існуючому ряду старих тополь зараз ці рослини не сильно впадають у вічі, але навесні буде краса.
У планах комунального підприємства будівництво таких тунелів і в інших районах міста. Сезон висадки завдяки одеській теплій осені довгий, тому нові дерева з’являтимуться аж до нового року.
Тетяна Герасимова