Громадська організація «Зелений лист»

У Тузлівській громаді приховують надходження в бюджет від туризму?

Ми продовжуємо аналізувати роботу  громад, представники яких неодноразово заявляли про незаконність дій керівництва Національно-природного парку «Тузлівські лимани».

Раніше ми вже дізнались, що Білгород-Дністровська райрада, яку очолює родич голови Одеської ОДА Григорій Мельниченко, незрозумілим шляхом збільшила видатки на своє утримання.

Також аналіз бюджету Дивізійської громади показав, що керівництво в порушення закону майже не викладає публічну інформацію ані на сайті ані на державних порталах відкритих даних, тобто не робить те, що на них покладено Законом.

Наразі черга проаналізувати, як справи в Тузлівській громаді – що з бюджетом і яка частка надходжень дає туризм.

Деталі – в матеріалі ГО «Зелений лист».

Загальні відомості про громаду

Тузлівська територіальна громада створена відповідно до рішення Тузлівської сільської ради №517-VІ від 07.08.15 та Безім’янської сільської ради №231-VІ від 07.08.2015 «Про добровільне об’єднання територіальних громад».

У 2020 році Постановою КМУ від 27 травня 2020 р. № 623-р «Про затвердження перспективного плану формування територій громад Одеської області» до складу Тузлівської громади була приєднана Базар’янська сільська рада.

Назва сільської ради, яка увійшла у склад Тузлівської сільської територіальної громадиНазва населеного пункту, якій входив до відповідної сільської ради
Тузлівська сільська радасело Тузли
 село Весела Балка
 село Лебедівка
 село Новомихайлівка
Безім’янська сільська радасело Безім’янка
 село Веселе
 село Садове
Базар’янська сільська радасело Базар’янка
Склад Тузлівськой громади

За офіційними даними, чисельність наявного населення станом на 01.01.2021 року складає 3 503 особи.

Інформаційна напіввідкритись

На відміну від Дивізійської громади у Тузлівській громаді щось намагаються робити. Але не в повному обсязі і не завжди це виходить. Судить самі.

В частині розміщення інформації про місцевий бюджет сумнів викликає лише рішення від 20 липня 2021 року № 13/235-VIII «Про внесення змін до рішення сесії Тузлівської сільської ради від 25 грудня 2020 року № 53-VІІІ «Про бюджет Тузлівської сільської ради на 2021 рік», яке знаходиться на сайті у вигляді лише текстової частини, хоча в самому тексті рішення, у пункті 4 зазначено, що додатки 1,2,3 до цього рішення є його невід’ємною частиною. Усі інші рішення представлені на сайті у вигляді як текстової, так і табличної складових.

В частині оприлюднення даних на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних теж є спроба щось зробити. Але вийшло, як завжди.

Розпорядник інформації «Тузлівська сільська рада Білгород-Дністровського району Одеської області» зареєстрований, але там не опубліковано жодного набору інформації. При цьому не можна казати, що жодних спроб створення наборів даних не проводилося. Так, у розділі «Активність» є відмітки про те, що працівником громади Древаль Тетяна Костянтинівна протягом червня-серпня 2021 року створювалися деякі набори даних, таки як «Нормативно-правові акти, рішення ради», «Інформація про нормативно-правові засади діяльності», «Структура Тузлівської сільської ради», «Довідник телефонів апарату Тузлівської сільської ради» та інші.

По-перше, незрозуміло, чому вони не опубліковані, а по-друге, це далеко не повний перелік, визначений чинним законодавством.

В частині оприлюднення інформації на Єдиному веб-порталі використання публічних коштів ситуація теж не зовсім відповідає чинному законодавству.

Так, у головного розпорядника Тузлівська сільська рада остання бюджетна звітність датується IV кварталом 2019 року. Нагадуємо, що вже закінчується 2021 рік. А інформація про укладені договори закінчується січнем 2021 року. Невже після цього жодного договору не укладалося?

По головному розпоряднику Відділ освіти, культури, молоді та спорту Тузлівської сільської ради ситуація трохи інша. Таке враження, що треба викладати бюджетну звітність, там і не чули. Зате щодо договорів питань нема. Остання інформація про укладені договори на момент аналізу датується кінцем листопада 2021 року, що збігається з календарем, з урахуванням часу на оприлюднення інформації.

Головного розпорядника Фінансовий відділ Тузлівської сільської ради за кодом ЄДРПОУ 44118328 на порталі знайти не вдалося взагалі.

По запиту щодо структури нарахувань та виплати заробітної плати кожному з працівників виконавчого комітету Тузлівської сільської територіальної громади та інших виконавчих органів за жовтень місяць 2021 року відповідь надійшла вчасно. Ознайомитися з нею можна тут.

Рішення про бюджет – робили, як вміли

Аналізуючи текстову частину рішення про бюджет громади і внесені в нього зміни, є стійке відчуття, що його робили за принципом «аби як». Розглянемо три випадки того, що і як намагалися зробити з рішенням про бюджет і зі змінами, які в нього вносилися.

1. А нам не важливо, яка загальна сума.

Пунктом 1. Рішення про бюджет визначено загальні показники бюджету. Так, пунктом 1.1. визначено загальну суму доходів бюджету, пунктом 1.2. – загальну суму видатків. Також ці загальні суми відповідають сумам, які визначені у додатках до рішення. А у подальшому ми вносимо зміни до додатків, забуваючи про те, що треба змінювати і загальні суми доходів та видатків, які визначені пунктами 1.1. та 1.2. у рішенні.

2. Хочемо все і одразу.

Типова форма рішення про місцевий бюджет розроблена для усіх видів бюджетів і на усі варіанти, які можна передбачити при складанні місцевого бюджету. Так, пунктами 13 та 14 Типової форми рішення про місцевий бюджет пропонується визначитися з повноваженнями щодо здійснення позик на покриття тимчасових касових розривів за рахунок коштів єдиного казначейського рахунку та зазначити положення щодо обслуговування бюджетних коштів у частині бюджету розвитку та власних надходжень бюджетних установ установами банків державного сектору.

Не довго думаючи, положення цих норм прописуються у рішенні «Про бюджет Тузлівської сільської ради на 2021 рік» пунктами 10 і 11 відповідно з посиланнями на норми Бюджетного кодексу України. А от ознайомитися з цими нормами якось забулися.

Бо і абзацом 2 частини 5 статті 43 і пунктом 2 частини 1 статті 73 Бюджетного кодексу України чітко зазначено, що у разі розміщення коштів місцевого бюджету на депозитах та/або обслуговування коштів місцевого бюджету в частині бюджету розвитку та власних надходжень бюджетних установ в установах банків обсяги тимчасових касових розривів за загальним фондом такого місцевого бюджету не покриваються за рахунок коштів єдиного казначейського рахунку.

3. Перетягування «канату» повноважень.

Пунктом 14 рішення «Про бюджет Тузлівської сільської ради на 2021 рік» від 25 грудня 2020 року № №53-VIII встановлено:

– передача бюджетних призначень в разі передачі повноважень від одного головного розпорядника до іншого головного розпорядника коштів відповідно до законодавства на виконання функцій або надання послуг, на яке надано бюджетне призначення;
– перерозподіл видатків бюджету у межах загального обсягу бюджетних призначень за бюджетними програмами, включаючи резервний фонд бюджету, а також збільшення видатків розвитку за рахунок зменшення інших видатків (окремо за загальним та спеціальним фондами бюджету).

Рішенням від 24 лютого 2021 року № 7/94-VIII «Про внесення змін до рішення Тузлівської сільської ради від 25.12.2020 року № 53 -VІІІ «Про бюджет Тузлівської сільської ради на 2021 рік»», крім іншого, вносяться наступні зміни:

Пунктом 1.3. рішення передбачено

1.3.1.   Відповідно до статті 23 Бюджетного кодексу України надати право сільському голові у процесі виконання сільського бюджету протягом бюджетного року здійснювати своїми розпорядженнями за погодженням з комісією з питань інвестицій, фінансів, бюджету, соціально-економічного розвитку, міжнародного співробітництва, регуляторної політики та туризму Тузлівської сільської ради:
– перерозподіл видатків за кодами програмної класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів і обсягами міжбюджетних трансфертів у межах загального обсягу бюджетних призначень головного розпорядника коштів за загальним та спеціальним фондами сільського бюджету із внесенням відповідних змін до додатків до рішення Тузлівської сільської ради «Про бюджет Тузлівської сільської ради на 2021 рік», у тому числі переліку об’єктів, фінансування яких буде проводитися за рахунок коштів бюджету розвитку, переліку регіональних програм, що фінансуються за рахунок коштів сільського бюджету, переліку комунальних підприємств та установ, яким надається фінансова підтримка з сільського бюджету;
– з метою забезпечення використання коштів субвенцій, дотацій, інших надходжень з державного та інших бюджетів надати право сільському голові своїм розпорядженням за погодженням з комісією з питань інвестицій, фінансів, бюджету, соціально-економічного розвитку, міжнародного співробітництва, регуляторної політики та туризму Тузлівської сільської ради здійснювати врахування міжбюджетних трансфертів у дохідній та видатковій частинах сільського бюджету, визначення головного розпорядника за цими коштами й розподіл за кодами програмної класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів між головними розпорядниками, перерозподіл річних обсягів трансфертів між головними розпорядниками коштів сільського бюджету, з подальшим затвердженням їх рішеннями сесії.
1.3.2.   Доручити сільському голові укладати угоди щодо  передачі міжбюджетних трансфертів з сільського  бюджету до інших місцевих бюджетів та отримання трансфертів з інших місцевих бюджетів до сільського бюджету.

Пунктом 1.4. рішення передбачено доповнити рішення пунктами 6, 7, 8 і пункти 6-20 вважати відповідно пунктами 9-23

Рішенням від 26 квітня 2021 року № 9/110-VIII «Про внесення змін до рішення сесії Тузлівської сільської ради від 25.12.2020 року №53-VІІІ «Про бюджет Тузлівської сільської ради на 2021 рік»» крім іншого, вносяться наступні зміни:

Пунктом 1.5. передбачено

Пункт 14 викласти в наступній редакції: «Рішенням сесії Тузлівської сільської ради здійснюється:
– перерозподіл видатків за кодами програмної класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів і обсягами міжбюджетних трансфертів у межах загального обсягу бюджетних призначень головного розпорядника коштів за загальним та спеціальним фондами сільського бюджету, у тому числі затвердження переліку об’єктів, фінансування яких буде проводитися за рахунок коштів бюджету розвитку, переліку регіональних програм, що фінансуються за рахунок коштів сільського бюджету, переліку комунальних підприємств та установ, яким надається фінансова підтримка з сільського бюджету;
– врахування міжбюджетних трансфертів у дохідній та видатковій частинах сільського бюджету, визначення головного розпорядника за цими коштами й розподіл за кодами програмної класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів між головними розпорядниками, перерозподіл річних обсягів трансфертів між головними розпорядниками коштів сільського бюджету;
– укладання угоди щодо передачі міжбюджетних трансфертів з сільського бюджету до інших місцевих бюджетів та отримання трансфертів з інших місцевих бюджетів до сільського бюджету».

Аналіз вказаних пунктів рішень викликає чимало запитань.

Перше і головне з них – частиною 3 статті 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» чітко визначено, що «представницькі органи місцевого самоврядування, сільські, селищні, міські голови, виконавчі органи місцевого самоврядування діють за принципом розподілу повноважень у порядку і межах, визначених цим та іншими законами».

Так що це було – таки спроба перетягування повноважень чи щось інше?

І друге питання, не менш цікаве. Рішенням від 26 квітня 2021 року № 9/110-VIII вносилися зміни саме у пункт 14 чи просто при складанні проекту цього рішення забули, що відповідно до пункту 1.4. рішення від 24 лютого 2021 року № 7/94-VIII пункти 6-20, серед яких також є пункт 14, слід вважати відповідно пунктами 9-23, тобто, замість пункту 14 необхідно вносити зміни у вже пункт 17? Або може в нас разом існують пункти 14 в старому порядку рахування, яке стало пунктом 17 нового порядку рахування і пункт 14 нового порядку рахування, які регламентують одні і ті ж дії, але різними органами місцевого самоврядування.

Звіти про виконання бюджету. Як вміємо

Квартальні звіти про виконання місцевого бюджету опубліковано. Але при їх ретельному вивчення знову таки не відпускає відчуття того, що їх робили, як вміли.

Так, звіти про виконання бюджету за І квартал та І півріччя містять в собі лише загальну інформацію, що не дуже стикується з нормами частини 3 статті 28 Бюджетного кодексу України.

У звіті про виконання бюджету за 9 місяців вже є спроба розшифрування як доходної частини (вказується на Додаток 1), так і видаткової (вказується на Додаток 2). Але самі Додаток 1 та Додаток 2 відсутні.

Також слід зазначити, що показники, які викладені у додатку до рішення «Про стан виконання бюджету Тузлівської сільської ради за 9 місяців 2021 року» не відповідають показникам звіту Державної казначейської служби України. Так, у додатку до рішення зазначено, що видатки складають 21 927 951,32 грн, у тому числі видатки спеціального фонду – 546 536,37 грн. Фактично, за даними звіту ДКСУ, видатки складають 22 023 556,82 грн, у тому числі видатки спеціального фонду – 642 141,87 грн.

І найцікавіше – чи заробляє Тузлівська громада на туризмі

Громада розташована на березі Чорного моря. Тож не дивно, що цей регіон орієнтований на туризм. Наприклад, в Лебедівці декілька десятків баз відпочинку.

Туризм у Тузлівськой громаді

Сайт https://budjak.com.ua/ в частині опису міст відпочинку на Чорноморському курорті Лебедівка виділяє з десяток баз відпочинку та майже три десятка інших місць відпочинку, таких як гостинний будинок відпочинку, приватний будинок відпочинку, приватний котедж відпочинку тощо.

Але скільки грошей від туристів отримує громада?

Ми проаналізували відкриту інформацію та звіт ДКСУ за січень-жовтень 2021 року.

Які надходження від них йдуть до бюджету:

1. Податок на доходи фізичних осіб з заробітної плати

у гривнях

Всього ПДФО 110101003 074 613,73 
Сплачено заробітної плати з бюджету(2111)16 862 459,54 
ПДФО з бюджетної заробітної плати всього до бюджетів3 035 242,72 
ПДФО з бюджетної заробітної плати до бюджету ТГ1 821 145,6359,2%
ПДФО з небюджетного сектору1 253 468,0940,8%

Тобто заробітна плата, яка сплачується з бюджету Тузлівської громади, формує майже 60% ПДФО, яке надходить до бюджету.

В решту 40% входить заробітна плата, яка сплачується КНП «Тузлівський ЦПМСД», КП «Тузли», працівникам аптек, магазинів, інших комерційних структур і власне працівникам курортної сфери. При цьому слід зазначити, що на території громади майже нема юридичних осіб, які сплачують єдиний податок, бо вказані надходження за 10 місяців до бюджету склали 56,7 тис. грн.

Можна припустити, що ПДФО від працівників курортної сфери складає не більше 20-25% надходжень до бюджету, що в 2,5-3 рази менше надходжень ПДФО від виплат з бюджету громади.

Детальніше зробити розрахунок неможливо, бо за інформацією податкових органів  інформація про сплату податків конкретними особами має обмежений доступ і може бути розголошена виключно з дозволу таких осіб.

2. Туристичний збір.

Повністю формується за рахунок відпочивальників.

За інформацією Головного управління ДПС в Одеській області, ставки туристичного збору по Тузлівській громаді затверджені рішенням №973-І від 13.07.2020 і складають 0,12% для внутрішнього туризму і 0,25% для в’їзного туризму.

Фактичні надходження туристичного збору склали 93 090,71 грн.

Якщо припустити, що усі туристи були українцями, тобто, застосовувалася ставка 6000*0,12% = 7,2 грн. з особи на добу, то на курортах громади туристичний потік склав майже 13 000 людино-днів (без врахування дітей віком до 18 років).

3. Акцизний податок з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизними товарами.

Вказаний платіж характеризує роздрібний продаж алкогольних напоїв та тютюнових виробів. З урахуванням пункту 222.3.1. частини 3 статті 222 Податкового кодексу України, можна припустити, що сплата у кожному конкретному місяці відображає продаж у попередньому місяці.

Зведемо данні у таблицю на підставі показників сервісу https://openbudget.gov.ua/

гривень
МісяцьСума податкуСума роздрібної реалізації, за місяць, з урахуванням податку
Наростаючим підсумкомЗа місяць
Січень12 045,0012 045,00252 945,00
Лютий24 487,1812 442,18261 285,78
Березень32 974,028 486,84178 223,64
Квітень45 138,0212 164,00255 444,00
Травень58 609,0213 471,00282 891,00
Червень75 155,0216 546,00347 466,00
Липень103 173,0228 018,00588 378,00
Серпень171 100,2267 927,201 426 471,20
Вересень236 447,9765 347,751 372 302,75
Жовтень256 906,9720 459,00429 639,00
Акцизний податок у Тузлівській громаді

З показників таблиці можна припустити, що туристичний потік починається десь у травні, максимальний у липні-серпні і потім поступово спадає, будучі помітним ще у вересні.

Припускаючи, що мешканці громади генерують в середньому 12 тисяч податку на місяць, то туристи за курортний сезон надають десь половину вказаного податку. І це при цьому, що вартість спиртних напоїв у курортних закладах значно відрізняється від вартості таких напоїв у магазинах.

Висновки

Підсумовуючи проведений аналіз, можна зробити короткий висновок – працівники Тузлівської територіальної громади щось намагаються робити, але майже постійно виходить за принципом: «не як повинно бути, а як вийшло». У чому причини таких дій – невиконання вимог чинного законодавства, помилки при складанні звітів тощо – ззовні не видно.

А ось аналіз надходжень від туризму насторожує. По-перше, точно можна зазначити, що надходження від курортної сфери не є бюджетоутворюючим фактором. Такий стан справ може бути пов’язаний з тим, що частина доходів йде на збагачення окремих осіб, а не у бюджет громади. Так чи це не так – без аналізу інформації з обмеженим доступом сказати важко. Можна лише припускати.

Матеріал створено за підтримки посольства Королівства Нідерландів та The Matra Programme

Поділитись на:

Facebook
Twitter

Напишіть відгук

 Одеська обласна організація «Зелений лист»