Конфлікт керівництва національно-природного парку (НПП) “Тузлівські лимани” із представниками влади населених пунктів, які межують із заповідником, – Тузлівська, Лиманська, Дивізійська громади – тягнеться досить давно. За словами голови Білгород-Дністровської районної ради Григорія Мельниченка, вказані громади начебто стали заручниками незаконної діяльності керівництва нацпарку.
Однак чимало питань викликає діяльність самих представників влади Тузлівської, Лиманської, Дивізійської громад і Білгород-Дністровської райради на чолі з Мельниченком.
Ми вже аналізували бюджет Білгород-Дністровської районної ради за цей рік і дійшли невтішних висновків: у спосіб, не передбачений чинним законодавством, фінансове управління Білгород-Дністровської державної адміністрації внесло зміни до бюджетного розпису. Хто був ініціатором таких змін – невідомо. Але найбільші преференції від цього отримала районна рада Білгород-Дністровського району, яка майже у п’ять разів збільшила видатки загального фонду на своє утримання.
А як справи з бюджетом у громадах? Наразі черга Дивізійської громади.
Деталі – в матеріалі ГО “Зелений лист”.
Загальні відомості про громаду
Дивізійська сільська територіальна громада Білгород-Дністровського району створена на підставі розпорядження Кабінету Міністрів України від 27 травня 2020 р. № 623-р «Про затвердження перспективного плану формування територій громад Одеської області».
Включає в себе 11 населених пунктів, які раніше входили у склад 5 сільських рад колишнього Татарбунарського району Одеської області. А саме:
Назва сільської ради, яка увійшла у склад Дивізійської сільської територіальної громади | Назва населеного пункту, якій входив до відповідної сільської ради |
Вишнівська сільська рада | село Вишневе |
Дивізійська сільська рада | село Дивізія |
село Лиман | |
Жовтоярська сільська рада | село Жовтий Яр |
село Маразліївка | |
село Нове | |
село Ройлянка | |
село Царичанка | |
Кочкуватська сільська рада | село Кочкувате |
Рибальська сільська рада | село Рибальське |
село Балабанка |
За офіційними даними, чисельність наявного населення станом на 01.01.2021 року складає 5 664 особи.
Інформаційна закритість
А ось з інформаційною відкритістю в Дивізійській громаді все дуже і дуже погано. Чи ще не навчились, чи приховують навмисно?
На офіційному сайті в розділі «Рішення сесії» наявне лише рішення «Про встановлення місцевих податків та зборів на території Дивізійської сільської ради на 2022 рік».
Інші рішення місцевої ради включно із рішеннями про місцевий бюджет, змін до рішення про місцевий бюджет, та квартальних звітів про його виконання, відсутні взагалі. Це суперечить частині 4 статті 28 Бюджетного кодексу України і, відповідно до пункту 39 частини 1 статті 116, є бюджетним правопорушенням.
На єдиному державному порталі відкритих даних, який знаходиться за адресою https://data.gov.ua/, взагалі відсутній розпорядник інформації, пов’язаний з Дивізійською сільською громадою. Хоча на виконання Постанови Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 р. № 835 «Про затвердження Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних» відповідальні особи Дивізійської громади мали б викласти декілька десятків наборів даних.
Законом України «Про відкритість використання публічних коштів» визначено умови та порядок забезпечення доступу до інформації про використання публічних коштів розпорядниками та одержувачами коштів державного і місцевих бюджетів. Інформація, яку оприлюднюють, згідно з цим Законом, готують та подають на єдиному веб-порталі використання публічних коштів. Сам портал знаходиться за адресою https://spending.gov.ua/. Але в Дивізійській громаді вирішили не ускладнювати собі життя і зовсім нічого не оприлюднювати на цьому порталі.
При спробі отримати інформацію щодо структури нарахувань та виплати заробітної плати кожному з працівників виконавчого комітету Дивізійської сільської територіальної громади та інших виконавчих органів за жовтень місяць 2021 року, взагалі отримали дивну відповідь, коли інформація по кожному працівнику окремо надали разом по бюджету.
Що відбувається з бюджетом громади?
З урахуванням того, що навряд чи громадськість зможе ознайомитися зі звітом про виконання бюджету за ІІІ квартал, спробуємо в міру своїх сил заповнити цю прогалину.
На щастя, джерела інформації про бюджет визначаються не лише статтею 28 Бюджетного кодексу України. Дуже великий об’єм інформації стосовно бюджетних процесів можна отримати зі звітів про виконання відповідних бюджетів, якими володіє Державна казначейська служба України.
Звіт Державної казначейської служби щодо бюджету Дивізійської сільської територіальної громади за січень-вересень 2021 року (не плутати з квартальним звітом) можна завантажити тут. Звернемо увагу на те, що там затверджено вказані річні суми, а фактичне виконання – за 9 місяців.
Для зручності та розуміння ситуації додатково розглянемо доходи та видатки.
Таблицю доходів можна побачити тут.
Аналізуючи доходну складову бюджету громади, виділимо декілька.
Доходи, які відповідно до норм Бюджетного кодексу України, закріплені за місцевими бюджетами, складають трохи менше 40% від загального обсягу бюджету. Все інше становлять дотації та субвенції, в основному з Державного бюджету України.
У надходженнях до бюджету громади відсутні благодійні внески, гранти та дарунки, які є складовою частиною другої групи власних надходжень бюджетних установ. А от чи дійсно батьки дітей, чиї діти відвідують школи та садочки громади не здають кошти, чи то влада просто не хоче це показувати, знає лише влада та батьки дітей. Зі звіту можна виявити лише факт того, що таки доходи і, відповідно, видатки, відсутні.
Таблицю видатків можна завантажити тут. Для зручності розуміння показників, ми згрупували видатки по головних розпорядниках і у назві головного розпорядника зазначили код ЄДРПОУ для тих, хто захоче самостійно переконатися в їх відсутності на spending.gov.ua. Назви головних розпорядників надані так, як вони зазначені у Єдиному реєстрі розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів.
Як можна побачити з таблиці видатків, майже 80% видатків бюджету, а це більше 40 мільйонів гривень, приходиться на відділ освіти, культури, сім’ї, молоді та спорту. І це не дивно. При чому більшість коштів витрачається на утримання садочків та шкіл.
Так, на садочки приходиться 5,6 млн. грн.
З видатками на загальну середню освіту складніше.
Спочатку з’ясуємо, скільки у школах громади навчається дітей. За останніми даними, структура загальної середньої освіти громади характеризується наступними показниками:
Показники | Класи 1-4 | Класи 5-9 | Класи 10-12 | Разом |
Кількість класів | 19 | 21 | 5 | 45 |
Кількість учнів | 230 | 264 | 57 | 551 |
А от видатки на загальну середню освіту з цього року рознесено по декількох кодах програмної класифікації. Для Дивізійської громади це коди 1021, 1031, 1061, 1181, 1182, 1200. У підсумку це майже 32,4 млн. грн.
Але витрачаються ці кошти дуже повільно. Роздивимося більш детально.
Так, за кодом 1021 видатки за 9 місяців склали 46,8% річного плану. А це саме за цим кодом забезпечуються школи за рахунок бюджету громади.
З 900 тис. грн., які вказано за кодом 1061, тобто коштів, які вже були на початку року на рахунку бюджету громади, витрати склали майже 11 тис. грн., або 1,2% від плану.
Планові призначення на «нову українську школу» (код 1182) з’являються разом з коштами в бюджеті громади у липні місяці, але видатки відбуваються лише у жовтні, коли навчальний рік вже йде другий місяць.
По коштах освітньої субвенції, з якої сплачують заробітну плату педагогічному персоналу і видаткова частини яких обліковується за кодом 1031, витрачено 13,4 млн. грн. при надходженнях (дивись таблицю доходів) 15,4 млн. грн. Різниця складає 2 млн. грн. За 10 місяців ситуація принципово не змінилася. І ці кошти таки будуть до кінця року використані за призначенням чи знову будуть рахуватися як «економія». От цікаво, якщо друге – як така «економія» позначиться на якості навчання дітей у школах?
І при таких витратах, нагадаємо, батьки дітей, які відвідують садики та школи, відповідно до звіту казначейства, не здають жодної копійки «благодійності».
Для охочих до інформації також можемо запропонувати ознайомитися зі звітом за січень-жовтень 2021 року, який можна завантажити тут.
Підсумки
У статті коротко визначено проблеми як повної інформаційної закритості керівництва громади від своїх жителів, так і проблематика виконання бюджету громади, в тій частині, в якій її можна побачити зі звіту Державної казначейської служби України.
При цьому одним з основних принципів місцевого самоврядування, які визначені статтею 4 Закону України «Про місцеве самоврядування в України», є принцип підзвітності та відповідальності перед територіальними громадами їх органів та посадових осіб.
Чи може керівництво Дивізійської сільської територіальної громади сподівається на те, що усі порушення чинного законодавства, які вони допускають, буде нівельоване їх підтримкою дій голови Білгород-Дністровської районної ради? Час покаже.
Матеріал створено за підтримки посольства Королівства Нідерландів та The Matra Programme