Ви не повірите, та ми й самі не могли повірити в цю історію, коли вивчали додатки до Постанови Кабінету Міністрів України від 21 березня 2018 р. № 382 «Про затвердження Державної цільової економічної програми розвитку автомобільних доріг загального користування державного значення на 2018-2022 роки». Звісно, наш інтерес стосувався лише однієї дороги з величезної кількості доріг, що будуються зараз по всій Україні, а саме – дороги, яку Служба автомобільних доріг України планує збудувати по заплаві Куяльницького лиману.
А почалось з того, що 20 травня 2021 року на своїй сторінці у мережі Facebook Служба автомобільних доріг в Одеській області виклала інформацію про презентацію в Красносільської сільській раді чотирьох варіантів будівництва автомобільної дороги М-28 Одеса – Южний /М-14/ з під’їздами (обхід м. Одеси) на ділянці км 0 – км 8. В презентації вказана орієнтовна вартість будівництва.
Як можна побачити, Служба автомобільних доріг в Одеській області впевнена, що дорога не може коштувати менш ніж 2,3 мільярда гривень (варіант №4 – саме той варіант, що передбачає прокладання автомагістралі через заплаву Куяльницького лиману).
Звідки взялася ця величезна цифра? Ми вирішили вивчити вже згадану Постанову уряду та численні до неї додатки. Це головний документ країни, який сьогодні визначає розвиток доріг державного значення. Попри те, що ця Постанова прийнята ще Урядом Гройсмана, вона чинна. А з початку 2020 року в неї активно вносяться зміни.
Від 4 до 150 мільйонів: як зростали апетити
Так, першочерговий варіант Програми передбачав реконструкцію 1,398 км дороги у 2020 році за 55 млн грн та капітальний ремонт ще 10,844 км дороги у 2020-2021 роках за 483,4 млн грн з відповідним розбиттям сум по роках.
У другій та третій редакції програми цієї дороги взагалі немає, вона з’являється лише у четвертій редакції – тоді, коли вже діяв уряд Дениса Шмигаля. Після внесення змін Постановою № 738 від 19.08.2020 р. гроші з державного бюджету виділяються вже не на капітальний ремонт та реконструкцію, а на нове будівництво об’їзної дороги навколо Одеси. Так і залишається у наступних редакціях, змінюються лише суми. Довжина дороги при цьому не вказується.
Ось ці зміни, які для того, щоб полегшити процес сприйняття інформації, ми звели до таблиці.
Отже:
– Постановою № 738 від 19.08.2020 р передбачено на нове будівництво дороги кошти у 2020 році. 4 млн грн.
– Постановою № 890 від 23.09.2020 р. на дорогу у 2020 році передбачено вже 14 млн грн.
– Постанова № 1150 від 23.11.2020 р. повертає суму на рівень 4 млн грн.
– Постанова № 1247 від 11.12.2020 р. зменшує суму до витрат на дорогу до 0,01 млн грн, або якщо простіше – до 10 тисяч гривень. Не смійтеся, бо цей 0,01 млн. грн у подальших редакціях програми зіграє свою роль у перетворенні мільйонів на мільярди.
У 2021 році сума витрат на дорогу постійно збільшується:
– Постанова № 122 від 17.02.2021 р. передбачає витрати на дорогу у 2020 році 0,01 млн грн та 50 млн грн у 2021 році. Разом 50,01 млн грн.
– Постанова № 122 від 17.02.2021 р. передбачає у 2020 році 0,01 млн. грн. та 50 млн грн у 2021 році. Разом 50,01 млн грн.
В Постановах № 327 від 02.04.2021 р. та № 406 від 14.04.2021 р. цю суму не чіпають взагалі.
– Постанова № 442 від 28.04.2021 р. залишила витрати 2020 року на рівні 0,01 млн грн та збільшує витрати у 2021 році до 100 млн грн. Всього 100,01 млн грн.
Саме тоді, коли на дорогу було виділено 100,01 млн грн, Служба автомобільних доріг в Одеській області надала свою презентацію з вартістю дороги від 2,3 до 3,6 млрд грн.
Але продовжимо.
– Постанова № 521 від 26.05.2021 р., залишаючи витрати на дорогу у 2020 році на рівні 0,01 млн грн, передбачає витрати у 2021 році 150 млн грн, тобто разом 150,01 млн грн.
Ці ж суми залишаються у Постанові № 717 від 14.07.2021 р. та № 891 від 18.08.2021 р.
А зараз – увага! – той самий фантастичний трюк.
Легким рухом руки мільйони перетворюються на мільярди
Постановою № 978 від 15.09.2021 р. на дорогу передбачено у 2020 році 01 млн грн і у 2021 році 240 млн грн. При цьому сума разом вказана 2 401 млн грн (2.4 ярда грн)
Складаємо елементарний арифметичний приклад: 240000000 + 1000000 = 241000000.
241 млн грн. Звідки зайвий нуль?
Не вірячи своїм очам та сайту Верховної Ради України, на якому зберігається законодавча база, ми перевірили цю цифру на сайті Кабінету Міністрів України. Дійсно, у Постанові Кабінету Міністрів України від 15 вересня 2021 р. № 978 «Деякі питання надання державних гарантій у 2021 році для забезпечення виконання боргових зобов’язань за запозиченнями Державного агентства автомобільних доріг», яка знаходиться на сайті https://www.kmu.gov.ua/, бачимо ті ж самі 01+240=2401.
Тобто 2 мільярди 401 мільйон гривень з державного бюджету.
Як 240 мільйонів при додаванні одного мільйона могли перетворитися на 2,4 мільярда?
Ми вирішили це з’ясувати вже в особистому спілкуванні із чиновниками – через інформаційні запити.
Враховуючи, що Державне агентство автомобільних доріг України (Укравтодор) відповідно до Постанови повинно звітувати Міністерству інфраструктури України про стан виконання програми, ми звернулися з запитами як до Міністерства інфраструктури, так і до Державного агентства автомобільних доріг України з запитом на публічну інформацію. Попросили надати актуальну на 12.11.2021 року інформацію щодо передбаченої суми коштів на будівництво автомобільної дороги загального користування державного значення М-28 Одеса — Южний — /М-14/ з під’їздами (Одеська область)».
Міністерство інфраструктури України чесно відповіло, що не є розпорядником вказаної інформації й відіслало наш запит до Державного агентства автомобільних доріг України.
Державне агентство автомобільних доріг України відповіло як на наш запит листом 4060/06-11/06-05/11-306/15-21 від 17.11.2021 р., так і на пересланий від Міністерства інфраструктури України запит листом 4063/06-11/06-05/11-310/15-21 від 18.11.2021р.
В обох листах вказується, що станом на 12.11.2021 передбачено фінансування для проведення робіт з будівництва та реконструкції автомобільної дороги загального користування державного значення М-28 Одеса – Южний – /М-14/ з під’їздами у сумі 240 150,0 тис. грн.
Дивним чином після направлення наших запитів в Постанову були внесені зміни – в №1152 від 28.10.2021 р. та №1153 від 28.10.2021 р., відповідно до яких у 2020 році передбачено 0,01 млн грн, у 2021 році – 240 млн грн, і разом передбачено 240,01 млн грн.
Але станом на 12 листопада 2021 року на сайті Верховної Ради України зміни у Постанові від 28.10.2021 року були відсутні.
Ми й досі не знаємо відповіді на питання: так що це було у Постанові Кабінету Міністрів України від 15 вересня 2021 р. № 978? Як 240 мільйонів перетворитися на 2,4 мільярда? Чи хтось намагався «у ручному режимі» прописати необхідну для себе цифру? Або в країні вже настільки погано з фахівцями, що навіть у документах Кабінету Міністрів України трапляються звичайні арифметичні помилки, які допускаються школярами у 1-му класі навчальної школи? Але тоді чому сума, близька до 2,4 мільярда, раптом з’явилася у презентації Одеського облавтодору?
Також незрозуміло – помилки виправилися, так би мовити, «природно» чи лише після отримання запитів на надання публічної інформації?
Але це не все. Досі громадськість не має відповідей на дуже важливі питання:
1. Скільки всього потратить державний бюджет на автомобільну дорогу М-28 Одеса – Южний /М-14/ з під’їздами (обхід м. Одеси)?
Тут треба знати як довжину дороги, так і вартість 1 км. Але є проблеми як з першим, так і з другим.
За інформацією з відкритих джерел, витрати на 1 км дороги значно коливаються.
Так, витрати президентської програми «Велике будівництво» на ремонт та будівництво одного кілометра дороги становлять від 15 до 20 млн грн. Про це розповів консультант програми Юрій Голик», повідомляє Ліга.Бізнес.
При цьому на кінець 2020 року вартість будівництва дороги 1-ї категорії, за інформацію Укравтодору оцінувалася у середньому у 170,6 млн грн на 1 км дороги. Дорога 5-ї категорії коштувала в середньому 11,3 млн грн за 1 км.
2. Скільки всього виділено на автомобільну дорогу М-28 Одеса – Южний /М-14/ з під’їздами (обхід м. Одеси) станом на 11.12.2021 року?
Тут треба порівняти лише дві цифри:
240,01 млн грн, як у Державній цільовій економічній програмі розвитку автомобільних доріг загального користування державного значення на 2018 -2022 роки та
240 150 тис. грн., як у відповіді Державного агентства автомобільних доріг України.
Різниця між цими цифрами «всього» у 140 тисяч гривень.
Все це помилки, чи намагання щось сховати- вирішувати вам. Але, якщо в офіційних документах такого високого рівня, як Постанова Кабінету Міністрів, відбувається таке жонглювання цифрами, то чого нам чекати від інших документів ?
І на останок, головне питання – що буде з кінцевою вартістю будівництва дороги. Держава залишить незмінною суму у 240 мільйонів гривень чи таки збільшить суму у 10-15 разів, як того бажає служба автомобільних доріг в Одеській області.
4 коментарі
ЕвгенияОпубліковано9:28 pm - Лис 26, 2021
Вау! Реально фантастично!
troyandarem@gmail.comОпубліковано8:14 am - Лис 27, 2021
Ці фантастичні історії занадто дорого обходяться країні. А де суди?troyandarem@gmail.com
ЛиндаОпубліковано8:34 am - Лис 30, 2021
афера державного рівня (( дякую за статтю!)
ЛиндаОпубліковано9:04 am - Лис 30, 2021
дуже цікаво, що там із бюджетом на інші дороги? Теж приписки?