Проти чого виступають волонтери біля Одеської мерії. Частина 2 – аналіз загального фонду бюджету

«Зелений лист» продовжує аналізувати бюджет міста. Чи є в Одесі видатки, які під час війни можна вважати непріоритетними? 

У першій частині ми з’ясовували видатки спеціального фонду. Цього разу проаналізуємо видатки загального фонду. Видатки сфери освіти, медицини, соціального захисту складають вагому частину загального фонду, але на предмет непріоритетності ми їх розглядати не будемо. Принаймні в цій статті.

На відміну від спеціального фонду, який майже повністю складається з бюджету розвитку і розписаний за об’єктами, кошти загального фонду направляються на поточні видатки й розписані за напрямами. Багато з цих напрямів дійсно необхідні для нормального функціонування міста, але чи виправдані вони саме в такому обсязі під час війни? Може, за деякими можна зекономити або взагалі відмовитись, а зекономлені кошти, наприклад, спрямувати для закупівлі плавзасобів для 126-й бригади? 

Давайте дивитись разом.

(Не)економія на службовому транспорті

По головному розпоряднику «Виконавчий комітет Одеської міської ради» є дуже цікава бюджетна програма за номером 0217450 «Інша діяльність у сфері транспорту». На цю програму виділено більше ніж 46 мільйонів гривень. У паспорті бюджетної програми чітко зазначено, що ці кошти направляються на «здійснення заходів щодо забезпечення транспортними послугами Одеської міської ради та її виконавчих органів». Це ті кошти, які йдуть на утримання установи комунальної власності «Автотранспортне господарство Одеського міськвиконкому». Воно має 113 транспортних засобів. Середні витрати на утримання одного авто (з урахуванням усіх витрат) заплановані на рівні 410 тисяч на рік. Додатково зазначимо, що 31 серпня на офіційному сайті міста з’явилося оголошення щодо списання з балансу вказаної установи 15 автомобілів.

Виникає питання: чи дійсно міській владі необхідна на сьогодні така кількість автомобілів? Чи не буде дешевше укласти договір з одним з наявних в Одесі операторів таксі? Здається, в такому випадку громада зекономить мінімум дві третини загальної суми: це ж скільки можна проїхати за 34 тис.грн. на місяць. 

100 млн на утримання зеленої зони і 560 млн на електротранспорт

Щодо головного розпорядника «Департамент міського господарства Одеської міської ради» маємо таку інформацію. За бюджетною програмою 1216030 «Організація благоустрою населених пунктів» передбачені витрати на рівні майже 626 мільйонів гривень. З них:

а) 257,9 мільйонів гривень на утримання та експлуатація об’єктів дорожнього господарства. У бюджетній програмі не зазначені деталі витрат. Але якщо відкрити «Міську цільову програму благоустрою м. Одеси на 2022 – 2026 роки», то у пункті 1.1 додатку 3 до Програми можна побачити напрями використання вказаних коштів. Це: 

– зимове утримання доріг – 4042,6 тис. кв.м/день;

– механізоване прибирання доріг – 1623,8 тис. кв.м/день;

– механізована мийка доріг – 1741,0 тис. кв.м/день;

– ручне прибирання доріг – 846,3 тис. кв.м/день;

– утримання зупинкових комплексів  – 882 од.

Не можна казати, що всі вказані видатки зайві, але, можливо, від мийки доріг поки ще можна відмовитися?

б) 100,5 мільйонів гривень на утримання зеленої зони. 

Ось і все. На відміну від утримання об’єктів дорожнього господарства ніякої диференціації.

За бюджетною програмою 1217421 «Утримання та розвиток наземного електротранспорту» передбачено більше 563,7 млн гривень. Це все подається як розмите формулювання  «утримання та розвиток наземного електротранспорту». Але якщо відкрити «Міську цільову програму розвитку електротранспорту в м. Одесі на 2022 – 2026 роки», то у пункті 6.1. додатку 4 до Програми побачимо наступне: «Утримання та розвиток наземного електротранспорту (оплата праці, нарахування на оплату праці, оплата електроенергії, обслуговування зовнішніх боргових зобов’язань, впровадження автоматизованої системи оплати проїзду «Електронний квиток» та інше)».

Звертаємо увагу суспільства на те, що власні доходи КП за результатами 2020-2022 років складають трохи більше ніж 20% від витрат на своє утримання. Потрібно розуміти, що про закупівлю техніки чи прокладання нових маршрутів в даному випадку не йдеться, ці видатки здійснюють додатково за окремими програмами як правило за рахунок кредитних коштів. Враховуються тільки відсотки за кредитами.

Начебто і проїзд в Одесі не найдешевший, і технічний стан рельсів та контактної мережі не найкращій. На жаль, і позиціювання електротранспорту як одного з найекологічніших в Одесі теж поки ще недоречне. Стан парку трамваїв настільки поганий, що на вулиці міста щорічно потрапляють тонни мазуту. Чому ж тоді показники рентабельності такі погани? При цьому кожен мешканець міста  з власної кишені додатково заплатить КП «Одесміськелектротранс» більше ніж 560 гривень тільки у 2023 році.

150 млн на поточний ремонт доріг

Щодо головного розпорядника «Управління дорожнього господарства Одеської міської ради» за бюджетною програмою 1417442 «Утримання та розвиток інших об’єктів транспортної інфраструктури» передбачено 150 мільйонів гривень на «забезпечення проведення поточного ремонту проїжджої частини вулиць, тротуарів, внутрішньоквартальних проїздів у м. Одесі». Стверджувати, що це суцільне «закатування грошей в асфальт», ми не можемо. Але, можливо, під час війни треба все ж таки встановити пріоритетність ремонту певних вулиць.

Майже 100 млн на “приватну армію” Труханова

По головному розпоряднику «Департамент муніципальної безпеки Одеської міської ради» маємо:

1. За бюджетною програмою 2218210 «Муніципальні формування з охорони громадського порядку» ховаються видатки на комунальну установу «Муніципальна варта». Так, це та сама приватна «армія» Труханова. На її утримання передбачено майже 94 мільйони гривень. І нагадаємо, що у минулому році її чисельність була збільшена вдвічі.

2. За бюджетною програмою 2218230 «Інші заходи громадського порядку та безпеки» на суму 41,5 мільйони гривень передбачено:

а) 20,1 мільйонів гривень на «задоволення інформаційно-аналітичних потреб Одеської міської ради, її виконавчих органів, комунальних підприємств та установ, а також територіальних органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій (незалежно від форм власності) та мешканців міста Одеси з питань життєдіяльності міста»;

б) 10,5 мільйонів гривень на «забезпечення виконання міських цільових програм»;

в) 10,9 мільйонів гривень на «реалізація програми, яка спрямована на реалізацію пріоритетних напрямків діяльності органів місцевого самоврядування у сфері забезпечення законності, правопорядку, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян, підвищення рівня цивільного захисту населення міста, а також підвищення рівня безпеки функціонування та розвиток вулично-шляхової структури міста».

Що ховається за цими назвами – важко зрозуміти.

3. За бюджетною програмою 2219800 «Субвенція з місцевого бюджету державному бюджету на виконання програм соціально-економічного розвитку регіонів» передаються кошти на фінансування бюджетних установ, які фінансуються з державного бюджету. Всього передбачено майже 178 мільйонів гривень. Так, фінансування військових частин, частин Національної гвардії України, штурмового полку «Цунамі» є необхідними. Але через відсутність на офіційному сайті міста інформації про саму програму, важко сказати, чи є за цією бюджетною програмою видатки на інші «силові» структури, які знаходяться на території міста.

18 млн бюджетних грн на заходи у сфері ЗМІ 

По головному розпоряднику «Департамент інформації та цифрових рішень Одеської міської ради» у бюджетній програмі 2318420 «Інші заходи у сфері засобів масової інформації», на яку виділено майже 18 мільйонів гривень, завданням бюджетної програми є «забезпечення ефективної діяльності місцевих електронних засобів масової інформації». Про які місцеві ЗМІ йдеться – невідомо.

По головному розпоряднику «Департамент фінансів Одеської міської ради» за бюджетною програмою 3719800 «Субвенція з місцевого бюджету державному бюджету на виконання програм соціально-економічного розвитку регіонів» передбачена передача 154 тисяч гривень Управлінню Державної казначейської служби України у місті Одесі Одеської області. Якщо відкрити та уважно подивитися міську цільову програму «Міську цільову програму підтримки інформаційної сфери м. Одеси на 2021-2023 роки», то у пункті 2.1.1. знайдемо, що ці кошти (разом з 246 тисячами гривень за рахунок спеціального фонду) направлені на «Забезпечення безперебійної роботи техніки та обладнання, оперативного та безперебійного обслуговування розпорядників та одержувачів бюджетних коштів; забезпечення належної технічної взаємодії з Управлінням Державної казначейської служби України у м. Одесі Одеської області».

512 млн на міських чиновників

Окремо розглянемо видатки на заробітну плату виконавчих органів Одеської міської ради.

«Зелений лист» вже проводив аналіз витрат на оплату праці виконавчих органів за 2021 рік. Як можна побачити, трохи зменшив видатки у 2022 році, міська влада у 2023 році значно збільшила видатки на утримання свого апарату. Для розуміння інформації зведемо показники у таблицю (у мільйонах гривень):

2021план490,4
факт489,4
2022план440,8
факт432,2
2023план512,7

Але також автоматично збільшився ЄСВ, який становить 22% на фонд заробітної плати.

Оптимізувавши апарат, скоротивши премії, є можливість зменшити фонд оплати праці на 80-100 мільйонів гривень. А з урахуванням ЄСВ, можна вивільнити десь від 98 до 122 мільйонів гривень. 

Підсумовуючи: якщо б була політична воля, то по бюджету Одеси лише за рахунок перегляду видатків загального фонду бюджету є можливість направити на потреби Сил оборони України десь не менше 500 млн гривень. А під час ретельного аналізу загального фонду бюджету, напевно, можуть знайтись і інші приховані резерви. 

Автор: Бондаренко Сергій

Поділитись на:

Facebook
Twitter

1 comment so far

lisОпубліковано1:42 pm - Вер 11, 2023

вот же скотиняки

Напишіть відгук