8 листопада 2023 року Верховна Рада України ухвалила в другому читанні і в цілому законопроєкт №10037 про так званий «військовий ПДФО». Як це позначиться на бюджеті Одеси?
Щоб зрозуміти, яку роль відігравали ці кошти у формуванні бюджету міста, спочатку треба з’ясувати, що було у довоєнні часи.
Так, у 2021 році до бюджету міста за кодом класифікації доходів 11010200 «Податок на доходи фізичних осіб з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями та особами рядового і начальницького складу, що сплачується податковими агентами» надійшло трохи менше 283 мільйонів гривень. У сумі надходжень до бюджету Одеси без урахування міжбюджетних трансфертів це було 4,1% усіх надходжень.
У 2022 року у зв’язку з мобілізацією та збільшенням як загальної чисельності ЗСУ, так і виплат військовослужбовцям, ситуація кардинально змінилася. Так, надходження «військового ПФДО» збільшилися майже в 4 рази до 1,07 мільярдів гривень, що склало 14,1% надходжень бюджету без врахування міжбюджетних трансфертів. Але через суттєве обмеження непершочергових витрат, місто не змогло витратити усі кошти. І у залишках минулих періодів, як раніше писав «Зелений лист», за 2022 рік залишилося більше, ніж 1,4 мільярди гривень, тобто більше, ніж надійшло «військового ПДФО» за 2022 рік. Це з урахуванням додаткового направлення більше, ніж 1,1 мільярди гривень на дострокове погашення кредитів.
У 2023 році, станом на кінець вересня, заплановано надходження «військового ПДФО» у розмірі 1,3 мільярди гривень. Це складає 12,1% від запланованих надходжень до бюджету Одеси без урахування міжбюджетних трансфертів.
Наскільки критично для Одеси лишитися цієї суми
Згідно до прийнятого проекту, з бюджету Одеси не буде вилучатися реверсна дотація (це ті кошти, які місцеві бюджети передають до Державного бюджету для вирівнювання податкоспроможності територій). А вона у 2023 році складає 231,3 мільйони гривень. Фактично з бюджету Одеси хочуть забрати у Державний бюджет тільки кошти, якій бюджет Одеси став отримувати через збільшення штату ЗСУ і збільшення виплат військовослужбовцям після повномасштабного вторгнення. Розмова йде за суму десь у 1 мільярд гривень. «Зелений лист» вже проводив аналіз як спеціального так і загального фондів бюджету Одеси, де видно, що непершочергові видатки 2023 року значно більше, ніж той 1 мільярд гривень.
На нашу думку, вказаний Закон не несе загроз для функціонування міста за рахунок міського бюджету. Він несе лише обмеження апетитів на забаганки щодо перекладанні бруківки, асфальту, труб, тощо. Також видатки під виглядом «на ЗСУ» на ремонти будівель судів, прокуратури, а також іншим силовим структурам потрібно припинить! По-перше, таку ініціативу з боку мерів можна розглядати як підкуп, по-друге, у судів і силових структур є власне державне фінансування.