Після публікації «Зеленого листа» одеська міська рада почала нарешті розробляти зміни до статуту

Після початку повномасштабного вторгнення росії на територію України в нашій країні розпочався процес дерусифікації. ГО «Зелений лист» детально проаналізував, що в Одесі є маркерами культури країни-агресорки. Зокрема ми з’ясували, що у статуті міста, прийнятому у 2011 році, чимало згадок про російську імперію, російську мову тощо. Й незважаючи на те, що війна триває вже дев’ятий рік, місцеву владу, вочевидь, це не дуже турбувало. Крім цього, положення статуту Одеси ще й порушують норми закону.

Після  проведення аналізу статуту міста Одеси ГО «Зелений лист» надіслала відповідним органам заяви.

Зазначимо, що наразі поки що не надійшла відповідь від Президента України. Але представники інших органів влади відреагували.  

Давайте розберемо їхні відповіді.

Мовний омбудсмен підтвердив виявлені порушення закону

Так, уповноважений із захисту державної мови в відповіді на звернення вказав, що інформація, викладена в аналізі документу, підтвердилась, а «деякі положення статуту суперечать вимогам Закону». Крім цього, мовний омбудсмен зазначив: «наявність в Статуті будь-яких згадок про особливість використання російської мови на території Одеси, що суперечить вимогам законодавства, є неприпустимою».

Додатково в відповіді зазначено, що влада російської федерації використовує російську мову як один із інструментів геополітичної експансії, унаслідок чого створено загрозу загострення міжетнічних стосунків:

«Мовне питання від початку постання України як незалежної держави є одним із головних у веденні російською федерацією гібридної війни проти України. Трагічні наслідки таких дій з боку російської федерації для нашої держави виявилися в збройній агресії проти України, коли російська федерація здійснила окупацію частини території України – Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, а також в Донецькій та Луганській областях з утратою Україною на цій частині території свого суверенітету».

Повна відповідь:

4-vidpovid-upovnovazhennogo-iz-zahystu-derzhavnoyi-movy

Мін’юст не знайшов документи, які стали підставою реєстрації статуту

Так, у міністерстві підтвердили проведення реєстрації Статуту. Одночасно в відомстві повідомили, що коли була реорганізація територіальних підрозділів, то при передачі справ від Одеського міського управління юстиції до управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції в Одеській області передано лише Статут. Але в акті прийому-передачі реєстраційних справ відсутні будь-які відомості про передачу документів, що стали підставою для державної реєстрації Статуту. При цьому, Мін’юст повідомив, що положення про державну реєстрацію статутів територіальних громад не передбачає повторного розгляду документів, в тому числі проведення повторної правової експертизи раніше зареєстрованих документів.

З повною відповіддю можна ознайомитися тут:

2-vidpovid-minyustu

Одеська ОВА надала аж дві відповіді. Обидві – фактично відписки

В Одеській обласній військовій адміністрації (ОВА), яка на час воєнного стану перебрала на себе повноваження держадміністрації регіону, надали дві відповіді на наше звернення.

Підстав для перевірок в ОВА не знайшли.

Наприклад, у першому листі вказано: «повноваження місцевих державних адміністрації щодо проведення перевірок, передбачених пунктом 1 частини першої статті 28 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», обмежені напрямками, зазначеними в статті 16 цього Закону, серед яких немає питань, порушених у листі».

При цьому, аналіз статуту, проведений ГО «Зелений лист», доводить, що «в порушення ряду міжнародних конвенцій та приписів українського законодавства, російська мова отримала статус культурної спадщини та всупереч законодавства їй надано перевагу перед українською мовою».

Пунктом 1 статті 28 ЗУ «Про місцеві державні адміністрації» встановлено, зокрема, що для реалізації наданих повноважень місцеві державні адміністрації мають право проводити перевірки стану додержання Конституції України та законів України по напрямах, визначених статтею 16 цього Закону.

А пунктом 9 статті 16 вказаного Закону зазначено, що місцеві державні адміністрації в межах, визначених Конституцією і законами України, здійснюють на відповідних територіях державний контроль у тому числі за додержанням законодавства з питань мови.

Підкреслимо, невідповідність положень Статуту законодавству з питань мови як раз і надано листом уповноваженого із захисту державної мови.

Однак чомусь в Одеській ОВА цього не побачили.

Крім цього, в ОВА порадили звернутись до Одеської міської ради, яка і прийняла цей статут.

З повною відповіддю можна ознайомитися тут:

3.1-vidpovid-oova

Другий лист Одеської ОВА також, по суті, є відпискою.

В ньому констатується наступне:

– «Факти порушення законодавства мають бути встановлені компетентними органами у спосіб та порядок встановлений законом».

– «Визнання актів місцевого самоврядування такими, що не відповідають Конституції та законам України, не належить до компетенції обласної державної (військової) адміністрації». Саме визнання – так, не належать. А от дотримання на відповідній території виконання Конституції України та інших нормативних актів – це якраз і є одним із основних завдань обласної адміністрації.

– «Відповідно до частини десятої статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку». І це дійсно так: саме суд має поставити крапку в цьому питанні.

Єдине, що незрозуміло, хто повинен звертатися до суду – орган, одним із основних завдань якого є дотримання на відповідній території виконання Конституції України та інших нормативно-правових актів, за що його посадови особи і отримують заробітну плату за рахунок платників податків чи громадська організація, члени якої об’єдналися для здійснення та захисту прав і свобод та діють виключно на добровільних засадах?

З повною відповіддю можна ознайомитися тут:

3.2-vidpovid-oova

На дев’ятому році війни одеська влада нарешті вирішила переглянути статут

На звернення ГО «Зелений лист» також відреагували в Одеській міській раді (ОМР).

Так, в ОМР констатують, «що питання необхідності перегляду Статуту дійсно має актуальний характер і вже опрацьовується відповідними особами».

Крім цього, в відповіді зазначено: «розпорядженням Одеського міського голови від 22 грудня 2015 року №1259 вже створено Робочу групу з аналізу та узагальнення практики застосування Статуту територіальної громади міста Одеси». Тобто з того часу робоча група статут так і не змінила. Чим члени групи займались роками, незрозуміло.

Але після місяців широкомасштабної війни росії проти України процес в одеській міській раді все ж таки зрушив з «мертвої точки»:

«01 червня 2022 року за пропозицією голови зазначеної робочої групи Одеським міським головою надано доручення робочій групі спільно з Юридичним департаментом Одеської міської ради здійснити аналіз чинної редакції Статуту та розробити пропозиції щодо внесення до неї змін». Як не дивно, але така пропозиція з’явилася наступного дня, після першої публікації ГО «Зелений лист» щодо проблематики Статуту.

Виходить, зазначеній робочій групі знадобилося майже сім років для того, щоб зрозуміти, що із 44 статей Статуту більшість викликає сумніви, з точки зору відповідності чинному законодавству?

Також в ОМР написали: «чинною редакцією Статуту врегульовано низку питань місцевого значення, які не регулюються іншими актами законодавства, проте на сьогоднішній день є актуальними у застосуванні (питання міської символіки, відзнак та нагород міської громади, топонімічних об’єктів та найменувань, місцевих ініціатив, громадських слухань».

Але саме через це ГО «Зелений лист» і наполягає на перегляді положень статуту, які не відображають сучасні реалії життя Одеси.

З повною відповіддю можна ознайомитися тут:

5-vidpovid-omr

Сподіваємось, що робоча група одеської міської ради все ж таки пропрацює всі недоліки статуту міста, і в українській Одесі буде прийнято головний документ, який відповідає Конституції нашої держави й чинному законодавству, а не підіграє російським окупантам.

Прямуємо разом

Поділитись на:

Facebook
Twitter

Напишіть відгук

Email: zeleniy.list1@gmail.com 
Тел:  +38 098 444 94 49